Volvo Pentas syn på bruken av biodiesel.

Hensynet til  miljøet er en av Volvo Pentas hovedverdier, derfor blir våre produkter stadig forbedret for å minske skadelige utslipp. Volvo Penta er naturligvis positive for introduksjonen av fornybare energiformer slik som drivstoff basert på planteoljer. Noe som kan redusere dieselmotorens påvirkning av miljøet i framtiden.

Videre kan det være at biodrivstoff kan resultere i et mer stabilt råstoff for drivstoff til dieselmotorer i framtiden. Et av de siste biodrivstoff som er introdusert, er drivstoff basert på rapsolje og metanol. I dag er biodiesel det mest brukte alternativet til vanlig diesel. Ifølge EUs EN 590 standard for dieseldrivstoff så er det for øyeblikket lovlig å blande inn 5 % biodiesel i vanlig diesel. Det er derfor sannsynlig at biodiesel allerede er tilstede i dieselen som brukes i det marine miljøet.

Volvo Penta anbefaler sine kunder å bruke diesel som oppfyller EU standard EN590 på Volvo Penta dieselmotorer.

Volvo Pentas dieselmotorer kan bruke dieseldrivstoff med et høyere blandingsforhold av biodiesel enn 5 %, men hvis det blir gjort så vil utslippsnivået fra motoren øke noe. Motoren vil også trenge hyppigere service for å motvirke unormal høy slitasje og redusert livstid.

Volvo Pentas garanti dekker ikke skader påført motor av et for høyt blandingsforhold av biodiesel i vanlig diesel.
Volvo Penta gir følgende råd til kunder som ønsker et høyere blandingsforhold av biodiesel enn det som er satt i EU standard EN 590:

·                  Biodieselen må være av god kvalitet slik at den oppfyller EUs EN14214 drivstoffstandard.

·                  Biodiesel er et effektivt løsemiddel, derfor vil det kunne løse opp komponenter i drivstoffsystemet. Dieselfilteret bør derfor byttes innen kort tid etter at biodiesel blir tatt i bruk.

·                  Biodiesel er ikke et drivstoff som er stabil over lengre tid, det har en tendens til å bli oksidert i drivstoffsystemet. Derfor bør hele drivstoffsystemet tømmes for biodiesel og kjørt med vanlig diesel før motoren har et lengre bruksopphold, som for eksempel under vinterlagring.

·                  Biodiesel har negativ virkning på mange gummi og plastmaterialer.  Derfor anbefales det at gummislanger og plastikkomponenter sjekkes regelmessig for å unngå lekkasje i systemet.

·                  Biodiesel forringer smøreoljens egenskaper da den har et høyere kokepunkt enn smøreoljen. Derfor må intervallene på byttetiden av olje og filter halveres.

 

Hit Counter