I august 1, 2004 har avisen Kansas City Star en artikkel som viser behovet for rengjøring av forbrenningssystemet på biler. Artikkelen nevner navn som GM, Honda, Toyota, BMW og Shell som viser at:

 

1. Bilfabrikanter opplever stadig problemer med avleiringer i forbrenningssystemet lager problemer.

2. Rengjøringstensider i bensinen har blitt redusert med 50 %.

3. Det er feilaktig å tro at all bensin på markedet er av samme kvalitet.

4. Bensin som oppfyller EPA standarden er ikke nok til å løse problemet

5. Shell sier at de har målt avleiringer i nye biler etter bare 8.000 km. kjøring.

 

Bilprodusenter, oljeindustrien i krangel over drivstoffet.

 Bilbransjen ønsker mer drivstofftilsetninger.

 

 

Artikkel skrevet av
STEVE EVERLY

      The Kansas City Star.

   Oversatt av QMI SCANDINAVIA

 

Noen medlemmer av de store bilfabrikantene og av de største oljeselskapene krangler over kvaliteten på bensinen som blir tilført det amerikanske bilmarked.

En sammenslutning av de største bilfabrikantene henviser til konstante mekaniske problemer og urovekkende produkttester, da de ikke for lenge siden konkluderte med at kvaliteten på bensinen i USA hadde store variasjoner og veldig ofte ikke gav ren nok forbrenning til å forhindre driftsproblemer.

General Motor, Honda, Toyota og BMW har slått seg sammen for å presse fram bedre kvalitet og høyere standard på bensinen. Hvis denne nye standarden blir realisert, så vil det bety økte mengder av tilsetninger i bensinen for å forhindre at forurensninger av ventiler, injektorer setter ned motoreffekt og øker utslipp av skadelige stoffer.

Dette prosjektet har kommet i gang da motorfabrikantene opplever stadig problemer som tette injektorer...

Bilprodusentene tufter sine argumenter på en markedsundersøkelse som viser at i prøver tatt av bensin i for skjellige steder i USA, så har mengden av rengjørings-tensider i bensinen gått ned med nesten 50 % siden 1996.

“Vi har følt i en lang tid at rengjøringseffekten i bensinen ikke har vært tilstrekkelig”, sier Andrew Buczynsky, en drivstoffingeniør hos General Motors..

Uenigheten angående bensin kvaliteten er en sterk kontrast til den alminnelige oppfatning om at bensinen er like god som før.

En analytiker fra bilbransjen viser til tester som kan bekrefte at forskjellige drivstoffmerker har ulike mengder med rengjørings-tilsetninger. Selv om mengden av rengjøringstensider skulle være innen de krav som EPA setter som minimum, så er dette allikevel ikke nok for å holde motorene rene.

Føderale myndigheter med støtte fra bilindustrien fremsatte spesielle krav for hvilke mengde tilsetninger som skulle være i bensinen. I 1997 fastsatte EPA disse nivåene som endelige.

Men noe forandret seg etter at disse kravene hadde trått i kraft: Mengden av tilsetninger i drivstoffet ble kraftig redusert i bensinen over hele landet.

Bilfabrikantenes forbund tar prøver av bensinen to ganger i året, i 26 byer i USA, inkludert Kansas City. En av testene består av hvor mye uvasket faste polymerer det er, noe som gir en indikasjon på nivået av tensider i bensinen.

Den vinteren som fulgte etter at EPA hadde fastsatt ett minstenivå, så falt nivået med uvasket faste polymerer, med mer enn 20 % i regulær bensin ifølge en AAM (Alliance for Automobile Manufacturers) test. I 2002 falt nivået med uvasket faste polymerer med omkring 50 %. Selv om at senere tester har vist en økning, så er allikevel nivået lavt...

Det har blitt reist en rekke spørsmål angående korrektheten i EPA standarden i forskjellige forum, blant annet på konferansen i Chatanooga, Tennesee som tok for seg skadelige utslipp fra motorkjøretøy. Denne konferansen hadde deltagere fra både bensin og bilprodusenter.

AAM beskriver “ett kontinuerlig problem på grunn av utilstrekkelig nivå av tilsetnings- stoffer i bensinen” En taler fortalte at han opplever problemer med gjengrodde injektordyser selv om bensinen møter EPA kravet...

”Vi har målt betydelige mengder avleiringer i enkelte kjøretøy med så lite som 8000 kjørte kilometre,” uttalte Shell i ett dokument.

 

 

PS.: Selv om denne artikkelen gjelder fra USA, så merker vi lignende problemer her i Skandinavia.

 

Hit Counter