Nyheter om QMI PTFE motorbehandling i racing.
Da vi begynte å selge QMI PTFE her i Norge I mars 1993 ble vi ofte møtt med et logisk argument: "Hvis QMI PTFE er så veldig bra hvorfor selger ikke oljeselskapene et slikt produkt, de har jo alle resurser tilgjengelig?"
Et annet spørsmål var: "Hvis det er så godt som hevdet, hvorfor kommer ikke bilfabrikantene med PTFE i motorene?"
I dag, 9 år senere kan vi svare bekreftende på begge spørsmålene. "Quaker State Oil Company" og "Valvoline" begynte å selge PTFE produkter bare ca. 5 måneder etter selv ha skrevet i interne notater at QMI ikke bare var unødvendig men kunne også være skadelig for bilmotorer. Ifølge vår QMI representant i Japan, M. Murase som selger QMI til "Mazda Motors" med original delenummer, har Mazda Motors "reddet" Wankelmotoren ved bruken av Teflon (PTFE). Denne PTFE teknologien som "Mazda Motors" utviklet i forbindelse med Wankelmotoren har hittil blitt solgt til følgende bilfirmaer for bruk i de mest eksklusive modellene: BMW (V12) og Toyota Lexus (V8 motorer) GM bruker teflon i turbo chargere
I raserbilklassen Modified Series, (Daytona) i USA, ble det foretatt en undersøkelse blant sjåførene om hvilke produkter de brukte i sine biler, og QMI kom på første- plassen på to områder når det gjaldt tilsetninger:
Motortilsetninger Girbehandlinger
QMI 19 % QMI 36 %
STP 7 % VALVOLINE 11 %
ROYAL PURPLE 6 % AMSOIL 7 %
DURA-LUBE 2 % KENDALL 7 %
GOLD EAGLE 2 % MOBIL 7 %
MORREY’S 2 % DURA-LUBE 4 %
SLICK 50 2 % PENNZOIL 4 %
ANDRE PRODUKTER 2 % RED LINE 4 %
BRUKER IKKE TILSETNINGER 50 % ANDRE PRODUKTER 21 %
Det blir sagt at på 10 år så har 50% av raserbilsjåførene begynt å bruke tilsetninger. Om 5 år regner man med at over 90% vil bruke tilsetninger i motorene sine. (Dette ble sagt for 17 år siden)