-----Original Message-------
Norsk oversettelse av email sendt på engelsk 23.12.2000
Fra: Sea Pride
Til: V. Ships Norway AS
Att: Mr. Sverre Barmen (Superintendent)
Subjekt: QMI Metallbehandling
Dato: 23.12.2000
Jeg husker at QMI metall behandling og QMI luftkjøler behandling ble gjort
på dette skipet i løpet av siste tørrdokking i april 1999, i China. Jeg hadde
nettopp mønstret på denne båten. Først så sprøytet vi QMI luftkjøler behandling
på alle kjølefinnene og rør på luftsiden av begge luftkjølerne for
hovedmotoren. Dette ble gjort før de ble satt på plass etter å ha blitt
fullstendig rengjort av tørrdokk- personalet. Deretter ble hovedmotordeler som
stempler, sylinderforinger, drivstoffpumpestempler og sylindrer smurt inn med
QMI metallbehandling før de ble montert sammen. Det ble dosert anbefalt mengde
av QMI metallbehandling inn i hovedmotorens oljesump.
Resultatet overgikk alle forventninger. Deltatrykket på begge turboladerene gikk ned og kunne nå holdes ved alle belastninger. Det var ikke lengre noen ujevne stigninger i trykket som tidligere. Det har holdt seg jevnt hele tiden fram til nå , og fortsetter å være bra på alle turtall helt til toppfart på 137,7
Smøreoljeforbruket har godt betydelig ned på grunn av QMI
metallbehandlingens egenskaper. Den reduserer friksjon, lager bedre tetning
mellom stempelring og stempel, og stempelring og sylinderforing. Det samme
skjer mellom drivstoffpumpen og sylindervegger på grunn av QMI
metallbehandlingens belegg.
Da vi tok ut stemplene fra hovedmotoren under overhalingen i oktober 2000,
etter at de hadde gått i 10.657 timer med QMI metallbehandling, fant
vi at alle stemplene, stempelringene, sylinderforingen, sylindertoppdekselet
etc. var usedvanlig rene og skinnende blanke. Det var bare noe ubetydelig
belegg av karbon noen få steder og slitasjen var minimal. Jeg er overbevist
om at vi kunne ha kjørt denne motoren i flere tusen timer til, uten
overhaling.
For din informasjon, ifølge skipets opptegnelser og muntlige rapporter, før siste dokking i China måtte hovedmotoren kjøres på lavere turtall enn ønskelig på grunn av turboladerens høye trykksvingninger. Dette problemet oppsto tidligere ganske raskt etter rengjøring og overhaling av turboladerens kjølesystem. Vi kjører nå med 128-134 omdreininger helt uten noen som helst problemer!
Vi fylte også QMI metallbehandling inn i oljesystemet på alle hjelpemotorene etter dokkingen i China. Etter QMI metallbehandling merket vi at drivstofforbruket og smøreoljeforbruket sank med gjennomsnittlig 22% ifølge opptegnelser. Nylige overhalinger av hjelpemotorer No.2 og No.3 (No. 2 etter 13,192 timer og No.3 etter 8,627 timers gange etter siste hovedoverhaling.) viste at alle stempler, stempelringer og sylinderforinger var meget rene og hadde minimal slitasje.
På henvisning til de ovennevnte klare fordeler, vil jeg anbefale at QMI luftkjølerbehandling blir gjort på alle våre skips turboladeres luftkjøler, etter rengjøring og overhaling. QMI metallbehandling bør også bli smurt på alle friksjonsflater før sammenmontering samt påfylles oljesystemet i henhold til leverandørens anbefalte blandingsforhold.
En slik behandling vil øke motorytelsen, forlenge overhalingsintervalene og redusere smøreolje og drivstofforbruk.
Med vennlig hilsen
Maskinsjef/Kaptein
Notat: Hovedmotoren er en 12.000 Hk Kawasaki/MAN