De som er med på testen på fjerning av ulyder i hydrauliske ventilløftere i mars 2005:
Her er kopi av brev til alle testdeltagere:
![]()
Jeg vil takke for den store interessen for gratis utprøving av QMI. Vi har nå mottatt 10 stk som vil prøve ut QMI på sine biler. ![]() Alle 10 vil få tilsendt gratis 1 liter QMI Innvendig motorvask og 1 liter QMI Motorbehandling. I tillegg vil de få tilsendt 250 ml med QMI Drivstofforbedrer som smører drivstoffpumpe og renser forbrenningssystemet, fjerner kondens og øker forbrenningseffekten. Den har ingen ting med selve testen på ventilløfterene å gjøre, men vil kunne rette på problemer i forbrenningssystemet. Den Innvendige motorvasken helles på den gamle oljen etter at motoren har blitt varm, mens motoren går på tomgang. Etter 20 minutter tappes oljen med vasken umiddelbart ut. Nytt filter, ny olje og tilslutt 1 liter med QMI Motorbehandling. Bilen kjøres med en gang på veien i ca. 1 time, med noe belastning. da er behandlingen på plass og da skulle ulydene i ventilløfterene være betydeligere mindre eller helt borte. Hvis det fortsatt er ulyder i de hydrauliske ventilløfterene så vil utprøveren få tilsendt gratis Royal Purple
( www.royalpurple.no ) ( www.royalpurple.com ) olje for utprøving. RP oljen har en oljefilm som er 5 ganger sterkere enn andre gode oljer, samt har en meget god renseeffekt. Etter hvert som tester går framover så vil vi holde alle orientert på våre nettsider: www.qmi.no Husk å foreta så gode målinger av parametrene som mulig før og etter behandlingen. Kompresjonstest er en mulighet. Når du skriver brevet om resultatene så ville det også være positivt om du kunne få andre til å bekrefte det som hendte med bilen. |
Resultatene fra testen har begynt å komme inn. Du kan lese om det under den enkeltes bil:
Øivind Caspersen, Schauterassen 25, 0573 Oslo. Telefon: 48159648. Testbil: AUDI COUPE QUATRO '86, 200 000 km e-mail: oivind.caspersen@cello.no
Test av Qmi motorvask og Qmi motorbehandling
Min bil, 1986 Audi Coupe Quattro, har hatt litt ventiltikking fra og til. Noe
som jeg ønsket å få gjort noe med. Jeg fikk tilsendt produktene fra Qmi for
testing.
Qmi Motorvask
Jeg hadde kjørt en liten runde med bilen slik at den var lunka. Ifølge instruks
skulle motorvasken helles på i peilepinnerøret, men dette ga meg en utfordring
da det er litt trangt der. Jeg måtte skjøte på tuten med en slang, og da gikk
det. Jeg helte sakte på motorvasken mens bilen gikk på tomgang. Etter ca. 20 min
på tomgang skrudd jeg av bilen, og gjorde klar til å tømme ut oljen. Oljen ble
tømt ut med engang, mens motoren var varm. Oljen så forferdelig ut, og det så
virkelig ut som motoren har blitt renset godt.
Qmi motorbehandling
Jeg lot bilen kjøle seg ned, slik som det stod på instruksen. Deretter satt jeg
i nytt oljefilter og skrudde i bunnpluggen, og tømte på ny olje i riktig mengde
minus Qmi behandlingen. Så helte jeg på behandlingen og sjekket at oljenivået
var korrekt.
Da var det klart for en god kjøretur, og da tok jeg en lang runde på ca. 1 time
med litt aktiv kjøring. Underveis ble det en markant endring i motorlyd, og den
hørtes mye bedre ut. Mye roligere gange, og ingen ventiltikking.
Jeg har også kjørt 30 runder på Rudskogen i etterkant av behandlingen, og merket
mellom 5-10 grader lavere oljetemperatur ved denne harde belastningen.
Jeg vil sterkt anbefale produktene fra QMI videre!
Øyvind Caspersen
Mats Søsteby, 2843 Eina. Telefon: 99551299 Testbil: BMW 318i e-mail: msoen@online.no

Terje Rønning, Røane, 6260 Skodje. Telefon: 93431431 Testbil: AUDI 200 90model 80 000 km Bilen har stått lagret i 10 år ute. .jpg)
Aina Nordheim, Pilhaug, 1892 Digenes. Telefon: 90963395 Testbil: 86. Mod. Suzuki SJ 413 gått 154 000 km. E-mail: aina@rakkestad-bygdeblad.no 
Petter Pettersen, Testbil: VW Golf GTi '86 kjørt 220.000km
Raymond Johansen, Buer, Rute 503, 1766 Halden. Jeep Wrangler 4.0 1992 Ho Inj. Rekkesekser Gått ca. 130.000 km Mobil:90864171 Email:raymond.johansen@axxessit.no
|
Hei Raymond,
Hva med en gratis automatbehandling, kansje det ville hjelpe din
automatkasse?
Med vennlig hilsen
Thor
Subject: på QMI og RP oljen
Hei Thor |
Odd Viggo Røeggen Vesterveien 15d, 4613 Kristiansand Testbil:1986 Chevrolet Blazer K5
Mobil: 91860799 E-mail: katmandu@seznam.cz
.jpg)
Arne Varvik, Kapellvn. 27, 9310 Sørreisa. Testbil: MB 260E '90 model Mobil:
90984792 E-mail: varvik@online.no
hei
beklager at jeg ikke har gitt lyd ifra meg. jeg har pc'en på reparasjon og jeg er hos naboen og leser mail av og til. Jeg regner med at den skal være tilbake innen 1-2 uker? (det tok posten 13 dager å sende den i fra Sørreisa til Oslo, slå den. Tar det like lang tid oppover igjen så skulle den værer her innen 14 dager)
Jeg har kjørt motorrens, skiftet olje og tilsatt tilsettingen.
Mens rensen pågikk fikk jeg mye kakking på ventilløfterene, men det regner jeg med at det er normalt da rensemidlet tynner ut olja. Olja som ble tappet av var meget svart så det er ikke tvil at det var en del skit i motoren som rensemidlet fikk med seg.
(motoren her passer 262k) Etter et jeg hadde på oljetilsettingen kjørte jeg på langtur (ca 2 timer) og etter dette så har ventilkakkingen jeg hadde ved kald start blitt borte. Motoren går også mykere, (mindre støy.) Innbilder meg at motoren har det mye bedre nå.
Jeg fikk jo tilsettingstoff for å ha på differensialen også. Jeg tappet av litt olje slik at jeg skulle få plass til tilsettingstoffet. Etter dette kan jeg ikke med handa på hjertet si at ulingen jeg har ved ca 80 kmt er blitt mindre, men garantert ikke verre. Jeg har kjørt ca 1000 km siden jeg hadde dett på, så det er vel kanskje litt tidlig å si noe sikkert. Men jeg kommer tilbake med oppdaterte data når jeg har fått kjørt litt til.
Jeg er jo flittig bruker (leser) på mercefreaken sidene og jeg har lovet dem å komme med en rapport når jeg er ferdig teste. Jeg har lyst å vente litt med dette til jeg får prøvd ut ordentlig hvordan differensialen blir. Er dette OK?
Jeg må jo si at jeg er i utgangspunktet skeptisk til alle tillsettingstoffer, men når jeg var så heldig å komme med i testen og dermed få dette gratis var det interessant å prøve, og så langt er jeg fornøyd med resultatet. Jeg får gjøre opp status litt senere og du skal ikke se bort i fra at jeg kommer til å bestille tillsetting for automaten også.
Håper at dette er litt svar på det du ønsket? Jeg kommer tilbake senere med mer
Ha ei super helg
arne
Hugo Fagerli, c/o Stolt Offshore, Verven 4, 4004 Stavanger Mobil. 951 00 361 Testbil: Jeep Wrangler 4.0 94 mod. (hydrauliske løftere). Gått 120 000km Supercharger m/intercooler, E-mail: hugo.fagerli@stoltoffshore.no
|
Hei Hugo,
Takk for e-mail med tilbakemelding.
Jeg tror du fortsatt har skitt i ventilløfteren p.g.a av dårlig
olje.
Vi vil nå prøve ut vår Royal Purple olje gratis. Hvor mye trenger
du? Hvilke type bruker du nå?
Med vennlig hilsen
Thor
QMI SCANDINAVIA
Hei Tor,
Beklager at det har tatt så lang tid før du har hørt fra meg, men
har vært
mye bortreist og vært opptatt på andre fronter, så jeg har ikke fått
testet
QMI motor rens og motorbehandlingen før i nå.
Men har desverre ikke fått "kurrert" tikkelyd problemet enda.
Liten oppsumering.
Har en Jeep YJ 4.0 94 mod. Som har gått ca 112 000, og i løpet av
siste år
har en ventil begynnt å tikke, tikkingen oppstår kun på lavt turtall
og kan
komme å gå mens motoren går på tomgang.
I og med at problemet kommer og går, og kun på lavt turtall,
konkluderer
jeg med at det ikke er et mekanisk problem, men heller dårlig olje
passasje
til den hydrauliske løfteren og/eller mye friksjon mellom løfteren
og
sylinderveggen.
Derfor vil jeg prøve motorrensen for å prøve å åpne eventuelle tette
oljekanaler, og bruke motorbehandlingen for å minske friksjonen
rundt
løfteren.
Tikkingen oppstår når motoren er gjennomvarm, aldri på kald motor,
og det
virker som om det er bare 1ventilløfter som tikker.
Har/hadde i utgangspunktet tenkt å bytte alle løfterne, men har sett
fra
amerikanske forum at enkelt har kurert problemet med olje additiver,
derfor
har jeg vært lenge på leiting etter additive uten å finne noen ,
helt til
jeg så ditt innlegg på forumet.
Slik gikk jeg frem.
Jeg kjørte bilen en 3-4 mil så motor og olje ble gjennomvarm, og
tikkingen
kom og gikk på lavt turtall.
Hjemme igjen lot jeg motoren gå på tomgang, mens jeg helte i
vaskemidlet
gjennom peilestav røret,.
Lot motoren gå i 20 min med vaskemidlet, som anbefalt, deretter
tappet jeg
av oljen og fjernet filtret, fikk dryppe fra seg i en noen timer,
så all
gammel olje og vaskemiddel var ute ,før jeg satte bunnpluggen i og
satte på
nytt filter.
Motoren hadde da fått kjølt seg godt ned før jeg fylte på ny olje
med
motorbehandlingen.
Så hva er mitt inntrykk !
1 dag.
Tok en times kjøretur rett etter oljen og motorbehandlingen var
fylt på,
og tikkingen merkbart redusert.
2 dag.
Har hatt et vacum problem, så motoren har gått en del på tomgang
mens jeg
har feilsøkt, og tikkingen på tomgang er helt borte !
Fikk løst vacum-problemet og har tatt noen kjøreturer med litt
belastning,
og tikkingen er nesten helt borte, en liten tikkelyd høres like
etter jeg
har hatt høyt turtall og motoren er nede i ca.1500 rpm. , men bare
av og
til da mye mer behagelig en før jeg hadde QMI på, da var lyden mye
mer
"metallisk". Nå håper jeg at tikkingen skal forsvinne helt, ettersom
jeg
får kjørt litt, time will show.
5. dag.
Dessverre, nå kommer tikkingen like ofte som før, men kanskje litt
mindre
"metallisk" en før.
10.dag.
Ingen forandringer, tikkingen er mer eller mindre slik som før
behandlingen.
Virker som om jeg må krype til korset og bytte løfterne, har du noen
formening om hva som er galt, utenom teoriene mine ?
Mvh,
Hugo
Hei Tor,
lørdag kjørte jeg en ny motor vask, byttet filter og fylte på
QMI olje.
Kjørte motoren gjennomvarm, og den tikket litt i begynnelsen da
jeg fylte
på vaskestoffet( tikkingen forsvant etter en stund), jeg lot
motoren gå 20
min på tomgang før jeg tappet av oljen og fjernet filtret.
(Brukte digitalkameraet til lagde en lydfil, da jeg fylte på
vaskestoffet
- hvor tikkingen høres meget godt)
Så lot den stå i ca. 2 timer så all gammel olje fikk renne ut.
Så satte jeg på nytt filter og fylte på QMI oljen, første
prøvetur virket
veldig lovende, ikke en ulyd hørtes.
Dagen etterpå kjørte jeg en ny tur og da merket jeg litt
tikking.
I dag tirsdag er dessverre tikkingen tilbake som før.
Jeg er overbevist om at dette er et hydraulisk problem, men det
kan tenkes
at en hydrauler er så "defekt" at den ikke klarer å holde trykk
på lavt
turtall, men allikevel synes jeg det er rart at ikke tikkelyden
er konstant,
men kommer og går ?
Jeg tror nok QMI produktene er meget bra, men i mitt tilfelle
tror jeg
bytte av løftere er eneste utvei.
Mvh,
Hugo
|
Ole Håkon Opstad, Oppstadvn 135, 1580 Rygge, 93489470 Testbil: Audi Coupe GT -82 mod, ombygd til -86 gått ca 90000km. Motoren har stått hos hogger'n i 2 år før installasjon. E-mail: oleh80@hotmail.com
Rygge 4/4
2005
Test av QMI Motorbehandling og Royal Purple Olja
Som en av 10 medlemmer av VW-Audi Club Norwegen ble jeg
tilbudt å prøve full QMI behandling på min bil for å sjekke om produktene ville
redusere tikking i hydrauliske ventilløftere. Jeg har en Audi Coupe GT fra 1982
som jeg nylig byttet motor i. Byttemotoren, en 5 sylindret 2,2 liters motor
hadde da sittet i en bil på huggeren i ca 2 år før jeg kjøpte den, og hadde kun
gått ca 90 000 km. På tross av den lave kilometerstanden hadde den en del
ventiltikking. Da Thor Johansen tilbød QMI motorvask og motorbehandling for å
prøve dette på problemmotorer med ventiltikking slo jeg til.
Først ble innvendig motorvask foretatt, og selv om olja som var i motoren kun hadde gått rundt 1500 km, var olja brun og møkkete etter 20 minutter sammen med motorvasken. En titt ned i toppen via oljepåfyllingslokket og jeg kunne konstatere at vasken hadde gjort nytten. Motoren så helt ny ut!
Nytt filter og olje ble fylt på og sammen med olja en liter med QMI motorbehandling. Deretter bar det ut på veien for å la sakene godgjøre seg. Den første halvtimen tikket det som før, men så kunne man høre en gradvis reduksjon i tikkingen. Etter å ha kjørt med motorbehandlingen i et par uker hadde tikkingen under konstantfart blitt merkbart redusert, men ved kaldstart og under akselerasjon var tikkingen fortsatt til stede dog i en noe redusert utgave.
Nå var det dags for å prøve QMI sin Royal Purple olje for å
se om den kunne hamle opp med tikkingen. Resultatet ble ytterligere en reduksjon
i tikkingen. Under vanlig kjøring og ved varm motor er tikkingen nå så godt som
fraværende. Det er kun ved akselerasjon og ved vinterkald motor at tikkingen nå
er hørbar. På en sverigetur benyttet jeg anledningen til å måle
drivstofforbruket. Et snittforbruk på 0,75 på mila ved konstant
motorveihastighet er ikke å forakte på denne type motor. I tillegg virker bilen
mer lettstartet enn før.
På grunnlag av dette vil jeg trygt anbefale QMI produktene til alle.
Med hilsen
Ole-Håkon Opstad
1580 Rygge
Roy-Arild Aasen, Skotterudberget 2, 2230 SKOTTERUD Tel: 90933614. Testbil: XM, turbodiesel -95 gått 250000. e-mail: roy-aaa@online.no
Bilene vil bli behandlet i løpet av 1-2 uker.