Søk etter:

De som er med på testen på fjerning av ulyder i hydrauliske ventilløftere i mars 2005:
Her er kopi av brev til alle testdeltagere:                           
                                                                                                Gå til hovedside, Klikk her

Jeg vil takke for den store interessen for gratis utprøving av QMI. Vi har nå mottatt 10 stk som vil prøve ut QMI på sine biler. Viser hydrauliske ventilløftere
 
Alle 10 vil få tilsendt gratis 1 liter QMI Innvendig motorvask og 1 liter QMI Motorbehandling.
 
I tillegg vil de få tilsendt 250 ml med QMI Drivstofforbedrer som smører drivstoffpumpe og renser forbrenningssystemet, fjerner kondens og øker forbrenningseffekten. Den har ingen ting med selve testen på ventilløfterene å gjøre, men vil kunne rette på problemer i forbrenningssystemet.
 
Den Innvendige motorvasken helles på den gamle oljen etter at motoren har blitt varm, mens motoren går på tomgang. Etter 20 minutter tappes oljen med vasken umiddelbart ut.
 
Nytt filter, ny olje og tilslutt 1 liter med QMI Motorbehandling. Bilen kjøres med en gang på veien i ca. 1 time, med noe belastning. da er behandlingen på plass og da skulle ulydene i ventilløfterene være betydeligere mindre eller helt borte.
 
Hvis det fortsatt er ulyder i de hydrauliske ventilløfterene så vil utprøveren få tilsendt gratis Royal Purple ( www.royalpurple.no ) ( www.royalpurple.com ) olje for utprøving. RP oljen har en oljefilm som er 5 ganger sterkere enn andre gode oljer, samt har en meget god renseeffekt.
 
Etter hvert som tester går framover så vil vi holde alle orientert på våre nettsider: www.qmi.no
 
Husk å foreta så gode målinger av parametrene som mulig før og etter behandlingen. Kompresjonstest er en mulighet.
 
Når du skriver brevet om resultatene så ville det også være positivt om du kunne få andre til å bekrefte det som hendte med bilen.
 

Resultatene fra testen har begynt å komme inn.  Du kan lese om det under den enkeltes bil:


Øivind Caspersen, Schauterassen 25, 0573 Oslo. Telefon: 48159648. Testbil: AUDI COUPE QUATRO '86, 200 000 km e-mail: oivind.caspersen@cello.no
Test av Qmi motorvask og Qmi motorbehandling

Min bil, 1986 Audi Coupe Quattro, har hatt litt ventiltikking fra og til. Noe som jeg ønsket å få gjort noe med. Jeg fikk tilsendt produktene fra Qmi for testing.
Qmi Motorvask
Jeg hadde kjørt en liten runde med bilen slik at den var lunka. Ifølge instruks skulle motorvasken helles på i peilepinnerøret, men dette ga meg en utfordring da det er litt trangt der. Jeg måtte skjøte på tuten med en slang, og da gikk det. Jeg helte sakte på motorvasken mens bilen gikk på tomgang. Etter ca. 20 min på tomgang skrudd jeg av bilen, og gjorde klar til å tømme ut oljen. Oljen ble tømt ut med engang, mens motoren var varm. Oljen så forferdelig ut, og det så virkelig ut som motoren har blitt renset godt.
Qmi motorbehandling
Jeg lot bilen kjøle seg ned, slik som det stod på instruksen. Deretter satt jeg i nytt oljefilter og skrudde i bunnpluggen, og tømte på ny olje i riktig mengde minus Qmi behandlingen. Så helte jeg på behandlingen og sjekket at oljenivået var korrekt.
Da var det klart for en god kjøretur, og da tok jeg en lang runde på ca. 1 time med litt aktiv kjøring. Underveis ble det en markant endring i motorlyd, og den hørtes mye bedre ut. Mye roligere gange, og ingen ventiltikking.
Jeg har også kjørt 30 runder på Rudskogen i etterkant av behandlingen, og merket mellom 5-10 grader lavere oljetemperatur ved denne harde belastningen.
Jeg vil sterkt anbefale produktene fra QMI videre!
Øyvind Caspersen
Mats Søsteby, 2843 Eina. Telefon: 99551299 Testbil: BMW 318i e-mail:  msoen@online.no
BMW

Heisann Thor..
 
Bare hyggelig å delta på noe som forbedrer bilen min....
 
Har kjørt igjennom den motorvasken og fulgt de instrukser som var med...
Resultatet var at tikkingen gikk bort og har ikke kommet tilbake ennå...

Dette er jo ett produkt som virkelig fungerer...
 
Tusen takk for at jeg fikk delta på denne testen, dette var helt fantastisk..
 
Legger også ved ett bilde av bilen.. (Beklager den dårlige kvaliteten)
 
mvh 
Mats Sønsteby



Terje Rønning, Røane, 6260 Skodje. Telefon: 93431431 Testbil:  AUDI 200 90model 80 000 km Bilen har stått lagret i 10 år ute.
Audi

Aina Nordheim, Pilhaug, 1892 Digenes. Telefon: 90963395 Testbil: 86. Mod. Suzuki SJ 413 gått 154 000 km. E-mail: aina@rakkestad-bygdeblad.no
Suzuki

Petter Pettersen,  Testbil: VW Golf GTi '86 kjørt 220.000km      

Heisann Thor!
 
Har akkurat fått utført skift og behandling, og må jeg er meget overrasket
over resultatet!
Bilen stoppet å tikke etter en halvtimes kjøring, og tikker ikke lenger like
mye ved kald start, ved noen få tilfeller så langt har jeg hørt svak tikking
ved kaldstart, men generelt meget bra!
Jeg hadde forøvrig bilen på eu-kontroll rett etter behandlingen , og
mekanikeren har vært borti bilen før, lurte på om jeg hadde byttet kam og
løftere... han var imponert da jeg fortalte om QMI! Jeg håper på å få han som
referanse på resultatet, og kommer tilbake til deg når jeg er klar med alle
referanser!
 
God helg
Mvh Petter

Raymond Johansen, Buer, Rute 503, 1766 Halden.  Jeep Wrangler 4.0 1992 Ho Inj. Rekkesekser Gått ca. 130.000 km Mobil:90864171 Email:raymond.johansen@axxessit.no  Jeep

Hei Raymond,
Hva med en gratis automatbehandling, kansje det ville hjelpe din automatkasse?
Med vennlig hilsen
   Thor 
Subject: på QMI og RP oljen

Hei Thor

Jaja, da var man endelig på nett igjen. Har vært lange perioder uten tilgang på mailen og har desverre ikke fått svart deg før nå. Så du hadde ringt meg på mobilen, så nå fikk jeg et spark til å skrive svar til deg. Har fått tatt behandling på bilen, men kan ikke si at jeg har merket noe forskjell på før og etter. Nå har jeg ikke kjørt så forferdelig mye med Jeepen i det siste, så om drivstofforbruket har forandret seg nevneverdig kan jeg egentlig ikke si noe sikkert om. Med tanke på motorstøy så har jeg hele tiden i perioder hatt en knakkelyd som jeg TRODDE var en ventilløfter. Da denne ikke bedret seg i det hele tatt etter denne QMI behandlingen, begynte jeg å forske litt nærmere på hvor denne lyden kommer fra. Og det jeg har kommet frem til nå er at den faktisk kommer fra automaten, og altså ikke fra en ventilløfter som henger.... Men lyden er veldig lik typisk ventilløfterknakking, og varierer også med turtall. Beklager at jeg ikke kan komme med noe mere konstruktiv tilbakemelding en dette, men hvis man ser bort fra denne girkasseknakkingen så går motoren både før og etter behandlingen veldig stille og pent.

Mvh
Raymond

Jeep Wrangler

 

 

 

Odd Viggo Røeggen Vesterveien 15d, 4613 Kristiansand Testbil:1986 Chevrolet Blazer K5 Mobil: 91860799 E-mail: katmandu@seznam.cz
katmandu1986

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Arne Varvik, Kapellvn. 27, 9310 Sørreisa. Testbil: MB 260E '90 model Mobil: 90984792 E-mail: varvik@online.no
MB

hei

beklager at jeg ikke har gitt lyd ifra meg. jeg har pc'en på reparasjon og jeg er hos naboen og leser mail av og til. Jeg regner med at den skal være tilbake innen 1-2 uker? (det tok posten 13 dager å sende den i fra Sørreisa til Oslo, slå den. Tar det like lang tid oppover igjen så skulle den værer her innen 14 dager)

Jeg har kjørt motorrens, skiftet olje og tilsatt tilsettingen.

Mens rensen pågikk fikk jeg mye kakking på ventilløfterene, men det regner jeg med at det er normalt da rensemidlet tynner ut olja. Olja som ble tappet av var meget svart så det er ikke tvil at det var en del skit i motoren som rensemidlet fikk med seg.

(motoren her passer 262k) Etter et jeg hadde på oljetilsettingen kjørte jeg på langtur (ca 2 timer) og etter dette så har ventilkakkingen jeg hadde ved kald start blitt borte. Motoren går også mykere, (mindre støy.) Innbilder meg at motoren har det mye bedre nå.

Jeg fikk jo tilsettingstoff for å ha på differensialen også. Jeg tappet av litt olje slik at jeg skulle få plass til tilsettingstoffet. Etter dette kan jeg ikke med handa på hjertet si at ulingen jeg har ved ca 80 kmt er blitt mindre, men garantert ikke verre. Jeg har kjørt ca 1000 km siden jeg hadde dett på, så det er vel kanskje litt tidlig å si noe sikkert. Men jeg kommer tilbake med oppdaterte data når jeg har fått kjørt litt til.

Jeg er jo flittig bruker (leser) på mercefreaken sidene og jeg har lovet dem å komme med en rapport når jeg er ferdig teste. Jeg har lyst å vente litt med dette til jeg får prøvd ut ordentlig hvordan differensialen blir. Er dette OK?

Jeg må jo si at jeg er i utgangspunktet skeptisk til alle tillsettingstoffer, men når jeg var så heldig å komme med i testen og dermed få dette gratis var det interessant å prøve, og så langt er jeg fornøyd med resultatet. Jeg får gjøre opp status litt senere og du skal ikke se bort i fra at jeg kommer til å bestille tillsetting for automaten også.

 

Håper at dette er litt svar på det du ønsket? Jeg kommer tilbake senere med mer

 

Ha ei super helg

arne


Hugo Fagerli, c/o Stolt Offshore,  Verven 4, 4004 Stavanger Mobil. 951 00 361 Testbil: Jeep Wrangler 4.0 94 mod. (hydrauliske løftere). Gått 120 000km Supercharger m/intercooler,  E-mail: hugo.fagerli@stoltoffshore.no

Hei Hugo, 
Takk for e-mail med tilbakemelding.
 Jeg tror du fortsatt har skitt i ventilløfteren p.g.a av dårlig olje.
Vi vil nå prøve ut vår Royal Purple olje gratis. Hvor mye trenger du? Hvilke type bruker du nå?
Med vennlig hilsen 
       Thor
QMI SCANDINAVIA
Date: 04/18/05 07:57:26
Subject: på QMI og RP oljen.
  Hei Tor,
 Beklager at det har tatt så lang tid før du har hørt fra meg, men har vært
mye bortreist og vært opptatt på andre fronter, så jeg har ikke fått testet
QMI motor rens og motorbehandlingen før i nå.
Men har desverre ikke fått "kurrert" tikkelyd problemet  enda.
Liten oppsumering.
Har en Jeep YJ 4.0 94 mod. Som har gått ca 112 000, og i løpet av siste år
har en ventil begynnt å tikke, tikkingen oppstår kun på lavt turtall og kan
komme å gå mens motoren går på tomgang.
I og med at problemet kommer og går, og kun på lavt turtall, konkluderer
jeg med at det ikke er et mekanisk problem, men heller dårlig olje passasje
til den hydrauliske løfteren og/eller mye friksjon mellom løfteren og
sylinderveggen.
Derfor vil jeg prøve motorrensen for å prøve å åpne eventuelle tette
oljekanaler, og bruke motorbehandlingen for å minske friksjonen rundt
løfteren.
Tikkingen oppstår når motoren er gjennomvarm, aldri på kald motor, og det
virker som om det er bare 1ventilløfter som tikker.
Har/hadde i utgangspunktet tenkt å bytte alle løfterne, men har sett fra
amerikanske forum at enkelt har kurert problemet med olje additiver, derfor
har jeg vært lenge på leiting etter additive uten å finne noen , helt til
jeg så ditt innlegg på forumet.
Slik gikk jeg frem.
Jeg kjørte bilen en 3-4 mil så motor og olje  ble gjennomvarm, og tikkingen
kom og gikk på lavt turtall.
Hjemme igjen lot jeg motoren gå på tomgang, mens jeg helte i vaskemidlet
gjennom peilestav røret,.
Lot motoren gå i 20 min med vaskemidlet, som anbefalt, deretter tappet jeg
av oljen og fjernet filtret,   fikk dryppe fra seg i en noen timer, så all
gammel olje og vaskemiddel var ute ,før jeg satte bunnpluggen i og satte på
nytt filter.
Motoren hadde da fått kjølt seg godt ned før jeg fylte på ny olje med
motorbehandlingen.
Så hva er mitt inntrykk !
1 dag.
Tok en times kjøretur rett etter oljen og motorbehandlingen var fylt på,
og tikkingen merkbart redusert.
2 dag.
Har hatt et vacum problem, så motoren har gått en del på tomgang mens jeg
har feilsøkt, og tikkingen på tomgang er helt borte !
Fikk løst vacum-problemet og har tatt noen kjøreturer med litt belastning,
og tikkingen er nesten helt borte, en liten tikkelyd høres like etter jeg
har hatt høyt turtall og motoren er nede i ca.1500 rpm. , men bare av og
til da mye mer behagelig en før jeg hadde QMI på, da var lyden mye mer
"metallisk". Nå håper jeg at tikkingen skal forsvinne helt, ettersom jeg
får kjørt litt, time will show.
5. dag.
Dessverre, nå kommer tikkingen like ofte som før, men kanskje litt mindre
"metallisk" en før.
10.dag.
Ingen forandringer, tikkingen er mer eller mindre slik som før
behandlingen.
Virker som om jeg må krype til korset og bytte løfterne, har du noen
formening om hva som er galt, utenom teoriene mine ?
 Mvh,
 Hugo 
Hei Tor,
 
lørdag kjørte jeg en ny  motor vask, byttet filter og fylte på QMI olje.
 
Kjørte motoren gjennomvarm, og den tikket litt i begynnelsen da jeg fylte
på vaskestoffet( tikkingen forsvant etter en stund), jeg lot motoren gå 20
min på tomgang før jeg tappet av oljen og fjernet filtret.
 
(Brukte digitalkameraet til lagde en lydfil,  da jeg fylte på vaskestoffet
- hvor tikkingen høres meget godt)
 
Så lot den stå i ca. 2 timer så all gammel olje fikk renne ut.
 
Så satte jeg på nytt filter og fylte på QMI oljen, første prøvetur virket
veldig lovende, ikke en ulyd hørtes.
Dagen etterpå kjørte jeg en ny tur og da merket jeg litt tikking.
 
I dag tirsdag er dessverre tikkingen tilbake som før.
 
Jeg er overbevist om at dette er et hydraulisk problem, men det kan tenkes
at en hydrauler er så "defekt" at den ikke klarer å holde trykk på lavt
turtall, men allikevel synes jeg det er rart at ikke tikkelyden er konstant,
men kommer og går ?
 
Jeg tror nok QMI produktene er meget bra, men i mitt tilfelle tror jeg
bytte av løftere er eneste utvei.
 
Mvh,
 Hugo

Ole Håkon Opstad, Oppstadvn 135, 1580 Rygge, 93489470 Testbil: Audi Coupe GT -82 mod, ombygd til -86 gått ca 90000km. Motoren har stått hos hogger'n i 2 år før installasjon.  E-mail: oleh80@hotmail.com
Rygge 4/4 2005
Test av QMI Motorbehandling og Royal Purple Olja

Som en av 10 medlemmer av VW-Audi Club Norwegen ble jeg tilbudt å prøve full QMI behandling på min bil for å sjekke om produktene ville redusere tikking i hydrauliske ventilløftere. Jeg har en Audi Coupe GT fra 1982 som jeg nylig byttet motor i. Byttemotoren, en 5 sylindret 2,2 liters motor hadde da sittet i en bil på huggeren i ca 2 år før jeg kjøpte den, og hadde kun gått ca 90 000 km. På tross av den lave kilometerstanden hadde den en del ventiltikking. Da Thor Johansen tilbød QMI motorvask og motorbehandling for å prøve dette på problemmotorer med ventiltikking slo jeg til.  

Først ble innvendig motorvask foretatt, og selv om olja som var i motoren kun hadde gått rundt 1500 km, var olja brun og møkkete etter 20 minutter sammen med motorvasken. En titt ned i toppen via oljepåfyllingslokket og jeg kunne konstatere at vasken hadde gjort nytten. Motoren så helt ny ut!

Nytt filter og olje ble fylt på og sammen med olja en liter med QMI motorbehandling. Deretter bar det ut på veien for å la sakene godgjøre seg. Den første halvtimen tikket det som før, men så kunne man høre en gradvis reduksjon i tikkingen. Etter å ha kjørt med motorbehandlingen i et par uker hadde tikkingen under konstantfart blitt merkbart redusert, men ved kaldstart og under akselerasjon var tikkingen fortsatt til stede dog i en noe redusert utgave. 

Nå var det dags for å prøve QMI sin Royal Purple olje for å se om den kunne hamle opp med tikkingen. Resultatet ble ytterligere en reduksjon i tikkingen. Under vanlig kjøring og ved varm motor er tikkingen nå så godt som fraværende. Det er kun ved akselerasjon og ved vinterkald motor at tikkingen nå er hørbar. På en sverigetur benyttet jeg anledningen til å måle drivstofforbruket. Et snittforbruk på 0,75 på mila ved konstant motorveihastighet er ikke å forakte på denne type motor. I tillegg virker bilen mer lettstartet enn før.  
På grunnlag av dette vil jeg trygt anbefale QMI produktene til alle.
Med hilsen
Ole-Håkon Opstad 
1580 Rygge

Roy-Arild Aasen, Skotterudberget 2, 2230 SKOTTERUD Tel: 90933614. Testbil: XM, turbodiesel -95 gått 250000. e-mail:  roy-aaa@online.no
Bilene vil bli behandlet i løpet av 1-2 uker.

From: Roy-Arild
Date: 05/29/05 21:48:43
To: thorjoh@online.no
Subject: QMI
 
Har nå prøvd motorvask fra QMI to ganger uten det ønskede resultat. Etter
siste vask var løfterne stille i to tre dager, samme som første gang.
Oljeskift til Purple olje ga heller ikke den ønskede effekt. Det skal
likevel sies at etter oljeskiftet ble det endring til det bedre. Lyden ble
mer dempet, for det meste. Kommer dog av og til igjen med fornyet kraft. På
denne motoren er det dessverre ingen vei utenom bytte av løfterne. Bilen er
kjørt til sammen ca 15000 km fra første vask og til nå.
 
Skal prøve en vask på bil nr 2 i huset, en 2000 modell Mitsubishi V6 som er
gått 220000 km. Denne har "bare" en rasling fra stort sett samtlige løftere
og jeg vil tro at en vask på denne kunne være suksessfullt.
 
mvh Roy-Arild
-94 Citroen XM 2,1TD



Hit Counter