Klikk på det temaet du ønsker svar på:
Øker effekten - Beskytter motoren
- Økt turtall
Mindre vibrasjoner - Lavere oljeforbruk
- Lavere driftstemperatur
Sparer drivstoff -
Renere eksos -
Starter lettere -
Økt oljetrykk -
Renere olje-
Buck DV20
Sabb-ford 54hk
diesel- Tresfjord 29
- Volvo Penta -
Perkins 85hK -
Stuttgartmotor -
Nordstar 24, øket turtall -E ksempel på parametere for QMI behandling -
To-taktere -
Artikkel i bladet Kystmagasinet -
Referanseliste fritids og fiskebaater - Halverte
drivstofforbruk på reketråler - Hva sier
Caterpillar om drivstofftilsetninger? - Oljetrykket
økte etter QMI behandlingen
Volvo Pentas syn på biodiesel
-Hammerhead motor gikk bedre
Last ned ny
båtbrosjyre, klikk her
Les hva
et båtforum skriver
om QMI
Få en utskriftsvennlig
side, Klikk her
Les av det blir sagt på et annen side, klikk her
Innvendig motorvask og QMI's drivstoff-forbedrer
Slik blir båtmotoren
"ung" igjen
Praktisk Båtliv har prøvd QMI's engangs metallbehandling for motorer og gear,
samt innvendig motorvask og drivstofforbedrer, på en 1982-modell Buck DV20.
Motoren fikk etter behandlingen en lettere start mens motorens maksimale turtall
økte. Støyen ble redusert.
QMI Motorbehandling får polymerer til å reagere med friksjonsoverflatene.
Produktet forener på en unik måte PTFE partikler på 0,2 mikron med spesielle
metallbindemidler og rengjøringstensider, oppløst i en blanding med smøreolje.
Dette helles i motoren i forhold 1:5 sammen med vanlig smøreolje. Under kjøring
vil stoffet bli transportert rundt i smøresystemet i motoren og rengjøre
kritiske overflater. Deretter vil PTFE partiklene bli dradd ut av oljen, da de
er innkapslet i en polarisert molykylær struktur. Ladete partikler som
inneholder PTFE vil bli dradd inn i mikroskopiske porer i metallet. Etter
hvert som motoren eller gearet varmes opp, vil PTFE polymerene raskt utvide seg.
Denne ekspanderingen, og de spesielle metallbindemidler, vil smelte PTFE inn i
metalloverflaten. Så i stedet for metall mot metall blir det PTFE mot PTFE. Jo
høyere trykk, desto glattere blir det. Denne mikrotynne metall- behandlingen
(1-2 mikron) vil ikke påvirke kritiske toleranser i motoren eller gearet.
QMI PTFE blir permanent «sveiset» og er kjemisk upåvirkelig. Kun mekanisk
sliping eller den slitasje som forårsakes av forurenset olje, vil kunne fjerne
beskyttelsen. QMI varer minst 1.000 timer under vanlig kjøring - på stasjonære
motorer lenger. Den reduserer slitasjen med 50% til 90%.
Stoffet, «PTFE POLYMER», er kjent som det glatteste stoffet som finnes. Det
er beskrevet i Guiness rekordbok som «våt is mot våt is». Tidlig på 80-tallet
fant man oppskriften for PTFE/SX-6000. produktet som i dag regnes som det
ledende på markedet innen motorbehandling. QMI blir i dag foretrukket som
industriell PTFE-behandling på alle tenkelige områder. Bruksområdet er alle
typer forbrenningsmotorer inkludert bensin, diesel, propan og naturgassdrevne
motorer, gear. kardanger og automatgear.
Testen
Vi prøvde stoffet på en Buck DV20, 1982-modell som står innmontert i en seilbåt.
Motoren har vært vrien å få i gang når den er kald og virker litt død. Gearet
hadde en syngende lyd.
Vi startet med QMI innvendig motorvask som, i følge produktdatabladet, skulle
inneholde tensider og smøremiddel som skulle gi følgende fordeler: frigjøre
fastlåste stempelringer. rengjøre motoren innvendig, gjøre bråkete ventiler
stillere. rengjøre smørekanalene, mykne gummipakninger. øke effekten og
klargjøre «problemmotorer» for QMI motorbehandling.
Vi startet opp motoren og helte innholdet i flasken på oljepåfyllingen. Etter 20
minutter stoppet vi og tappet ut oljen. Det som kom ut så ut som bek. så dette
gjorde nok susen.
Dagen etter byttet vi oljefilter og fylte opp med motorolje og QMI
motorbehandling. QMI gir behandling og QMI drivstoffforbedrer virker som
kondensfjerner og rengjører av øvre del av sylinderventiler, stempelringer.
oljer. den øker cetanen i dieselen samt øker forbrenningseffekten.
Vi startet opp og dro av sted for å la motoren gå i minst 30 minutter, eller som
produsenten skriver. 1 til 2 timer med flatt jern om du ønsker ekstra effekt. Vi
valgte det siste da vi hadde store forhåpninger om å få øket marsjfarten vår.
Resultatet
Etter tre måneders drift, og en påsketur med 230 nm for det meste for motor, er
konklusjonen at dette har gitt oss en langt bedre motor og et
gear uten ulyder.
Motoren som før var vrien å få start på, starter nå lettere. Den reagerer
raskere med pådrag og gir oss større turtall enn for. Ja, toppfarten har faktisk
øket fra 7,0 til 7,4 knop. Farten er målt med GPS og vanlig tidsmåling frem og
tilbake. Etter inspeksjon av ventiler og dyser før og etter testen, er det en
klar forskjell i tilstanden. Dysene har fin forstøvning og overflaten på
ventilene ser bedre ut. Motoroljen er faktisk bedre nå enn før (etter samme
timeantall).
Til slutt vil jeg legge til at det ikke er meningen å bruke dette på nye
motorer. Ellers kan jeg trygt anbefale dette som en forlengelse av levetiden og
utsettelse av
overhalingen på motor og gear. Det hører med til historien at vi prøvde samme
behandlingen på en sliten Renault 5, 1985-modell som var kjørt 85.000 km. Denne
er i dag mindre bråkete og mer rask enn før. Mindre bensin bruker den også.
Importør i Norge er QMI NORGE, tlf 32877077.
Fra: ROY ARNFINN OLSEN [mailto:r-arolse@online.no]
Sendt: 14. juni 2009 21:38
Til: 'Thor Johansen'
Emne: SV: QMI
Hei Thor.
Er i utgangspunktet skeptisk til alle typer tilsetningsstoffer som tilbydes på
markedet.
Før hadde jeg problemer med at alarmen gikk på 750
omdreininger p..g.a. lavt oljetrykk. Etter ca 2,5 til 3 times kjøring i garasjen
med ferskvannskjøling på sjøvannspumpen, som motoren hentet fra samme fat som
eksosen gikk i, endret oljetrykket seg
til ca 2,3 kp på 700 omdreininger og dette er uten belastning. På 3500
omdreininger er trykket nå på 6,0 kp uten belastning.
Motoren går også finere. Ja alt har endret seg til det mye, mye, mye bedre.
Det finnes det ikke et bedre verktøy for motoren
enn en QMI motorbehandling. Min VOLVO PENTA AQAD 30A ble som ny.
Alle parametere for motoren som er oppgitt som ny, er de samme som jeg har nå
etter behandlingen med QMI MOTORBEHANDLING, og det kun 3 timers kjøring uten
belastning.
Motoren tar 9,5 liter, jeg tappet av 3 liter og tilsatt 3 liter QMI motorbehandling.
Roy Arnfinn Olsen
Product manager
Bjønnliveien 5
9300 Finnsnes
Fra:
Sandøy, Henning [mailto:Henning.Sandoy@marineharvest.com]
Sendt: 28. januar 2009 14:46
Til: 'thorjoh@online.no'
Emne: qmi-produkt
Hei!
Har tidligere brukt produktene med godt resultat på både motor og gear. Gearet var den største overraskelsen. Det var store problem i overgangen fra forover til akterover (båt). og ein god del med ulyder. Tømte QMI gearbehandling på. Lot gearet gå i forover på tomgang i 1/2 time for så å belaste det. Et under hadde skjedd. Alt virket som det skulle og ingen ulyder. Har ein Mercedes motor (bil) som har gått 250000km. Kunne tenkt meg at den fekk behandling. Kva treng eg?
Mvh Henning Sandøy
Fra: Arno Elvestad [mailto:2arno@c2i.net]
Sendt: 28. januar 2009 15:04
Til: thorjoh@online.no
Emne: Tilbakemelding behandling av servo-gear og motor med QMI
Hei Thor!
Jeg kjøpte QMI motorbehandling og QMI automat-behandling av deg våren 2008. Ble
tipset om QMI via en venn av meg som har brukt stoffet i mange år på sine
yrkes-fiskebåter. Jeg er veldig fornøyd og her skal du få en tilbakemelding på
mine erfaringer.
Jeg har motorbehandlet både bil (Audi A6 1,9 TDI) og båt (Volvo Penta TMD 22, 78
HK) med QMI. Felles for både bil og båt var betydelig redusert støynivå. Den
harde lyden forsvant og motorene gikk mere stillegående. Dette merket jeg
spesielt på Volvo Penta'en i båten. Jeg har ikke målt støyen før/etter, men
reduksjonen i støy var så merkbar som om man hadde etterisolert motorrommet.
På seilbåten min sitter det altså i en Volvo Penta TMD 22 på 78 HK, fast
propellaksling og et servogear (med automatgear-olje). Motor og gear var gått
ca. 4500 timer da jeg behandlet med QMI. Dette servogearet begynte å fuske når
det var kaldt. Når jeg koplet til forover så begynte akslingen å gå sakte rundt,
men den fulgte ikke alltid med når jeg ga turtall på motoren. Måtte da prøve
flere ganger til at jeg hørte at gearet koplet skikkelig til (veldig skummelt
ved manuvrering i havn). Problemet var kun ved kaldt gear.
Etter tips fra min kompis skiftet jeg olje på gearet og skulle tilsette QMI (noe
jeg glemte). Problemet var det samme også etter oljeskift. Da jeg noen uker
senere skulle fylle "QMI for automat" på min samboer's bil oppdaget jeg at
flasken var uåpnet. Dro da tilbake til båten og peilet oljen på gearet, og
riktig , det var over minimum men ikke på max (hadde jo satt av et par desiliter
til QMI). Fylte så på QMI for automat og kjørte propellen i et par timer. Dette
var mai 2008. Jeg har brukt båten en god del etter dette og gearet har vært helt
feilfritt etter QMI.Siden jeg byttet olje og glemte å fylle på QMI første gangen
så sier det meg at det var QMIbehandlingen som resulterte i at feilen forsvant,
og ikke oljebytte.
Jeg syntes nesten dette er for godt til å være sant, men det skjedde i hvertfall
meg. I utgangspunktet så forventer jeg bare at bruk av QMI skal minske slitasje
/ utsette reparasjoner. Vi er nå kommet til Januar 2009 og snart står en ny
sesong for døren. Du skal få tilbakemelding om gearet er feilfritt eller ikke
etter neste sesong.
Jeg skriver dette for at du kan tipse andre i samme situasjon som meg. Skulle du
bruke story'en min i reklame el. er det greit for meg. Om så blir tilfelle så
kan det tas med at jeg ikke er betalt for å skrive denne tilbakemeldingen - ble
bare så glad for at det virket langt over
forventning.
Med vennlig hilsen
Arno Elvestad
Baskerudveien 2
3531 Krokkleiva
tlf. 90750955
Fra:
Øyvind Hammeren [mailto:hjelpmeglitt@hotmail.com]
Sendt: 28. juli 2008 12:15
Til: thorjoh@online.no
Emne: Overraskende resultater
Hei!
Historien skriver seg fra i fjor sommer, da jeg hadde en cabincruiser med
nyoverhalt motor
og hele sommeren foran meg på sjøen.
Motoren var en Hammerhead, eller nærmere bestemt 6,5
diesel GM motor med kompressormating og mekanisk dieselpumpe for maritim bruk.
Denne var oppgitt til oppunder 300hk ved 3600o/min. Jeg ville selvfølgelig gi
motoren den "beste" behandlig fra min side (trodde jeg), nemlig vår alles
kjente MOBIL 1.
Trosset alle som sa at denne motoren skal kun ha mineralolje, ellers går det
galt...
Første del av innkjøring ble gjort i benk i 5 timer og alt virket ok. Temp ca
90`c og oljetrykk på tomgang var 1,5 bar.
Båten ble sjøsatt og alt som kjøling og olje ble sjekket før turen begynte.
Etter 1/2 times kjøring i 3000 o /min sank oljetrykket til 0,75 bar når den ble
lagt på tomgang. Ok, varm olje tenkte jeg og dro videre i 1/2 time og plutselig
gikk turtallet litt ned og så lyste oljelampa i 1 sekund så smalt det.
Ferien 07 var over, og vi ble slept i land.
Ved demontering av motoren var det et jævlig syn som møtte meg, alle lagre var
smeltet fast til veivakselen, kamakselens lagre hadde løsnet fra blokka og satt
fast til kammen- konklusjonen var totalt havari grunnet manglende smøring. Oljen
var kullsort og luktet kraftig brent.
Hva var det vi sa, fikk jeg høre fra de som har "peiling", men jeg trodde
kanskje helsyntetisk olje av verdensklasse tålte høyere temp og fremdeles smøre
litt bedre enn mineralsk olje. Men nei, den koster bare mye.
Sommeren 08 var jeg klar med en nyoverhalt motor nr 2 av samme slag og de samme
forutsetningene som før unntatt økt oljevolum fra 6 til 11 liter.
Snakket med en hyggelig herremann på QMI på Mjøndalen. Han garanterte meg at
helsynt. oljen han hadde skulle holde mål, og at det bare var tull med
mineralolje anbefalingene. Ringte faktisk flere ganger til han for å forsikre
meg om at han garanterte at skulle være god nok.
Jeg tok med 2 flasker qmi metallbehandling i tillegg til helsyntetisk Royale
Purple oljen han anbefalte. Smurte inn alle innvendige deler i motoren under
overhalingen med metallbehandlingen i samme slengen for å være sikker fra først
øyeblikk.
Så kom vi til prøvekjøring som var en nervepirrende opplevelse på grunn av
fjorårets fadse.
Kjørte en halv time på 1500- 2000 o/min da alt var nytt. Deretter skulle vi
teste om motoren holdt max belastning over lengre tid. Vi dro turtallet gradvis
oppover og begynt å lure å om det var tull med turtelleren da den passerte 3800
o/min uten at grensa var nådd. Vi ville ikke gi den mere enn det i frykt for
mekanisk brudd som råder eller veivaksel. Slik holdt vi på i ca 45 minutter og
alt fungerte godt.
Da båten veier vel 4000 kg og er 28 fot kunne vi ikke ha så stor stigning på
propell fra før av på grunn av belastningen på motoren, men må revurdere det
etter denne testen. Toppfart ble ikke målt før og etter behandlingen, men den
ble nok høyere iflg turtall.
Temperaturen kom opp til 90 grader men det tok lang tid denne gangen, og
oljetrykket lå på 1,5 bar på tomgang ved varm motor etter dette.
Motorgangen var ikke til å kjenne igjen, den vanlige vonde GM diesel gangen
var betraktelig redusert. Peilet oljen og den var like gjennomsiktig som da jeg
hadde den på.
Båten er nå solgt og har ikke hørt negative tilbakemeldinger fra kjøper.
Privatbilene går også på samme bahandling nå.
Anbefales på det sterkeste!!
Mvh Øyvind Hammeren
From:
martin.yggeseth@ricoh.no
Date: 09/11/07 13:31:03
Subject: QMI behandling på Vplvo Penta TAMD30
|
QMI Norge
VEDR. QMI-BEHANDLING AV BÅTMOTOR – YANMAR 2GM
Tilfeldigvis kom jeg over en artikkel i et båtblad om produktet QMI. Jeg er skeptisk til "vidundermiddel", men etter å ha tatt kontakt med QMI Norge og fått tilsendt brosjyrer så "tente" jeg på produktet og bestemte meg for å prøve dette på vår båtmotor.
I
plastsnekka vår sitter det en Yanmar 2GM – 2 sylindret dieselmotor fra 1981. Det var ikke noe galt med motoren fra før, men vi ville likevel se om QMI kunne "sprite" den litt opp. Etter å ha gjennomført QMI behandlingen slik foreskrevet (full fart i 1-2 timer) på med-følgende bruksanvisning, så kunne vi slå fast at max. omdreining på motoren var øket fra ca. 3200 rpm. til oppunder 3500 rpm.Det er ytterst sjelden vi sånn sett har bruk for denne forbedringen siden vi nesten aldri går for full fart, men det var likevel ikke tvil om at QMI-behandlingen virket !
I
tillegg starter motoren lettere selv om den aldri har vært direkte tung å starte og vi mener også at den går "mykere" selv om vi ikke har testet dette vitenskapelig.Vi har ikke noen vitenskapelige bevis for at motoren er bedre, men overnevnte fakta basert på vår erfaring kan ikke underslås.
God egen erfaring med QMI gjør også at jeg kan anbefale produktet til andre. Norheimsund, 27. april 2001
Vennlig hilsen
Eivind Straumstein
Tololia 47
5600 Norheimsund
Tlf. nr. 56 55 26 48
09/11/2004 10:39
Når det gjelder motorbehandlingsmidler og dieseltilsettingsmidler så har jeg
personlig vært skeptisk, og ikke brukt slikt. Bortsett fra litt totaktsolje i
enkelte dieselfyllinger for smøring av deler i pumpe, dyser og lignende.
Jeg har imidlertid for en uke siden behandlet min marinemotor (VOLVO TMD 31. A)
med ett produkt som heter QMI, og grunnen til at jeg prøvde dette er følgende:
Jeg er selv fagutdannet motormekaniker og jeg har en kamerat som jobber Offshore
som er maskiningeniør. Det var i en samtale vi hadde at han kom til å fortelle
meg om dette stoffet, og at det var brukt mye i offshore og skipsindustrien med
svært positive resultater. Når det gjelder metallurgi og kjemiske prosesser som
skjer i motor legger jeg ved noe teknisk materiell for å lese.
Men en av grunnene til at jeg tar kontakt med dere er for det første for å
fortelle de forandringer som skjedde med min Volvo, og for det andre for å
bestille til de av dere som måtte finne dette spennende å prøve. For å oppnå
maksimale rabatter. (en behandling med rens og tilsetting på en motor med 8-15
liter motorolje koster ca 1100,- kroner).
Behandlingen gjøres like enkelt som ett oljeskift.
Dette har skjedd med min VOLVO:
1: Den går merkbart stillere (mykere)
2: Ved oppstart oser den mye mindre (og denne motoren er kjent for å ose når den
er kald)
3: Når jeg fikk båten, monterte jeg gløding, for jeg syntes den krevde for mye
"filing" selv på sommeren. Nå starter den momentant uten gløding
4: Oljen er like ren etter 10 timers kjøring
5: Tomgangsturtallet økte med 100 rpm maxturtall var det samme.
6: Motoren dreier mye raskere rundt på starteren (føles som batteriet er
kraftigere) men det er selvsagt grunnet mindre friksjon.
Jeg vil gjerne dele denne erfaringen med dere, for jeg har som sagt hatt en
svært positiv opplevelse. Dette kan selvfølgelig brukes på alle typer kjøretøyer
(bil ca kr. 500,-) Brukes mye på anleggskjøretøyer. Det som også er verd å merke
seg er at slitasjen ved oppstart, når motoren er kald, reduseres med opptil 90
%. Og det er verd å merke seg at en motor slites mer de første 5 minutter, enn
de neste 5 timer. Friksjonen i motorens vitale deler etter en slik behandling er
som Våt is mot våt is. (testresultat i Guinnes rekordbok) Det er også viktig å
si at dette er ikke en motorreparasjon, men en behandling. Og ulike motorer, og
gamle / nye motorer kan erfares ulikt. Motorleverandører opprettholder garanti
selv om ny motor behandles.NB!! Det er også en renseprosess for
drivstoffsystemet. (se vedlagte brosjyre)Les mer om QMI på Internet: www.qmi.no
Dere som fatter interesse for dette:
Ring meg på tlf: 91846063 el 75040470
Mvh Jostein Hansen
John R. Aicher
QMI Skandinavia
3051 Mjøndalen
Jeg viser til artikkel i Sjøfartsdirektoratets blad Navigare oktoberutgaven år 2000 skrevet av undertegnede, og til samme artikkel trykket i Maskintidene noe senere. Jeg gir uttrykk i artikkelen for at jeg personlig har svært positiv erfaring med teflonbehandling av motor og giroverføringer på biler innen familie og vennekrets.
I tillegg vil jeg nevne at jeg i de siste 15 år har vært og er fremdeles eier av en trimmet V6 outboard motor med ytelse 230 HK (pluss) som brukes uvanlig mye. Selv om det i alle år har vært benyttet "outboard gearbox oil" i undervannshuset av markedets beste kvalitet har giroljen (1 liter) etter mer enn 100 timers drift vært svart! og luktet brent. Dette vil jeg tro skyldes det enorme tanntrykket som oppstår i denne type undervannshus tilkoblet en slik kraftig motor.
Etter diskusjoner med ekspertise hos flere oljeselskaper - som stort sett var skeptisk til teflontilsetning - av bl. a. redsel for at oljens additivpakke kunne komme i ubalanse. Dette kan som kjent få fatale konsekvenser spesielt i det belastningene er så marginale som i ovennevnte tilfelle.
Dette til tross ble det innblandet 5 — 10% teflon QMI girtilsetning i oljen for sesongen 1998. Inn og utkobling ble lettere og det metalliske "klakket" i det clutchen tok inngrep ble mykere. Det kan og virke som om frasparket fra propellen ytterligere har øket grunnet glattere girkasse. Ved de senere oljeskift har ut tappet olje vist preg av å fått mye mindre juling enn tidligere, da farge og lukt er normal.
Jeg kommer i alle fall til å fortsette med denne doseringen.
Med vennlig hilsen
Halverte drivstoforbruket på
reketråler
Karstein Rasmussen har kjørt full innvendig motorbehandling med stoff fra
QMI på 2001 årsmodell Volvo TAMD 122 A på 387 hk, fremdriftsmotor i
reketråleren MS Storm på 50 fot. Resultatene fra behandlingen er
oppsiktsvekkende, og slik at rederen og
fiskeren selv hadde vanskelig for å tro det da resultatene kom. Men faktum
er at drivstofforbruket under tråling er halvert etter behandlingen.
Dette er eksepsjonelt og nesten ikke til å tro. Tidligere lå vi på et gjennomsnittlig forbruk på 25 liter ved tråling etter reker. Nå er vi nede i 11-12 liter. Vi kjører i dag med 1150 omdreininger på motoren, mot før 1200-1300. Farten er den samme, sier en meget fornøyd reder Rasmussen på telefon fra rekefeltene på Egersund-banken.
Rederen kjørte først på innvendig motorvask fra QMI for rengjøring av motor før teflonbehandling. Han lot motoren gå på tomgang i 20 minutter, tappet av olje, skitt og væske og fylte deretter på 30 liter Royal Purple helsyntetisk olje 15W30. Samtidig fikk motoren innvendig QMI teflon metallbehandling. Rasmussen hørte forskjell på motorlyden med en gang etter behandling med QMI. Den gikk både mykere og finere, og lukten fra motoren var langt bedre. Tidligere var det svært stram lukt fra motoren, forteller rederen til Kystmagasinet.
QMI's Drivstofforbedrers smørende egenskaper fikk vekk den harde metallyden fra dieselpumpen.
Rasmussen har kjørt full pakke fra QMI, ikke bare på motoren men også på gir og hydraulikksystemet om bord. Hele denne pakken kostet 16.000‑17.000 kroner. Men rederen streker under at det som har med motor og drivstoffreduserende tiltak å gjøre, kostet under 4.000. Han er meget fornøyd med resultatene, både på motor, gir og hydraulikk, som i dag fungerer prikkfritt og er uten lekkasjer. Han regner ikke med at det vil gå lange tiden før hele investeringen i stoff fra QMI er tjent inn igjen. Etter tidligere års forbruk av drivstoff, så vil han etter behandlingen spare ca. 250,000 kroner i året. Rasmussen tror det er lurt å kjøre full motorbehandling en gang hvert år. Det er i alle fall hans råd etter de fantastiske resultatene som er oppnådd.
Vi har snakket med daglig leder i QMI Scandinavia, Thor Johansen, som er meget fornøyd med resultatene som er oppnådd om bord på reketråleren.
Han forteller at Rasmussen har brukt seks liter innvendig motorvask, fem liter motorbehandling, tre liter girbehandling og seks liter drivstoff forbedrer fra QMI til behandlingen av den 387 hk store Volvoen. Prisen for dette ligger på 3.700 kroner, noe som ikke er rare investeringen med tanke på resultatene som er oppnådd på forbrukssiden. Det er også dokumentert at motorens levetid øker med denne type behandling.
QMI Scandinavia kan vise til godt salg av sine produkter de siste årene. Med dokumenterte resultater fra en rekke brukere over hele verden, får det amerikanske stoffet stadig flere tilhengere. QMI motorbehandling gir ikke bare redusert drivstofforbruk. I gjennomsnitt viser behandlingene også rundt 40 prosent reduksjon i smøroljeforbruket. På saktegående totakts motorer har sylindersmøringen blitt satt ned med rundt 30 prosent, med meget gode resultater. Det samme gjelder på slitasjesiden, får Kystmagasinet opplyst hos Thor Johansen til slutt. Les artikkelen i Kystmagsinet, trykk her PDF fil
RUNE NIELSEN
Sjøstrandvn. 19 A
1390 VOLLEN
Erfaringer etter motorbehandlinger med QMI Teflonbehandlinger sommeren 2002
Jeg er meget tilfreds eier av Storebror 400 motorbåt med 2 Volvo Penta dieselmotorer. For I år siden anbefalte min gamle kunde Ralph Petterson meg å Teflonbehandle begge motorene og girene.
Etter bruksanvisningen ble motorene behandlet og jeg var spent på å teste effekten. Vi startet opp for en lengre tur i Oslofjorden. Etter et par timers innkjøring dro jeg på til full speed på begge motorene. Dette ble en utrolig opplevelse for meg og mine passasjerer.
Tidligere var jeg aldri kommet over 23 knop, men nå økte farten jevnt og behagelig til 25 knop dvs. hele 2 knops øking etter bare 1 liter QMI PTFE Teflon på hver motor Jeg var lovet en effektøking på ca. 10 - 12 %.
Leverandøren QMI Scandinavia i Mjøndalen garanterer at effekten holder hele 1000 driftstimer i motorene (bensin eller diesel). Dette tilsvarer 80.000 km. for bilmotorer. I liter Teflon i oljen er tilstrekkelig for motorer med opp til 3 liter slagvolum. Ved ny behandling brukes bare 1/3-del av første dosering.
Ekstra hyggelig var det at motorvibrasjonene var nesten helt borte og motorstøy ble sterkt redusert. Dieselforbruket er redusert vel 10 % d v.s. motsatt av effektøking, også smøreoljeforbruket er gått betydelig ned, uten at det er målt eksakt.
Ved sesongstart 2003 vil jeg som anbefalt av forhandleren også Teflonbehandle begge girene for å få ennå mer behagelig og økonomisk drift.
Nå ser jeg frem til en fin sommer på sjøen uten bekymringer med båt elder motorer.
Med vennlig hilsen
Rune Nielsen
RALPH PETTERSON
Odalsveien 41 D
3470 Slemmestad
Østskogen, 20.10.99
Vedr. Motorrens og PTFE - behandling med QMI produkter
Undertegnede har en Tresfjord 29 modell 1981, utstyrt med Perkins 85 hK firesylindret dieselmotor. Oljefyllingsmengde er 9 liter totalt.
Motoren har over årene bare hatt vanlig oljeskift og bytte av motor- og brennstoff-filter, og etter hvert ble den tungstartet, særlig på varm motor. Toppfart viste synkende tendens, og var mot opprinnelig ca. 11 knop sunket til godt under 10 knop. Brennstoffdyser viste seg ved kontroll å ha sot- og tjærebelgg, særlig på ån av dysene. Tomgangs- turtallet var noe ujevnt, og man merket at motoren " slet " under drift selv på lave turtall
Det ble vurdert å ta motoren ut for total renovering og honing av sylindrene, noe som ville koste i størrelsesorden kr. 15.000,- til 20.000,-. I stedet ble Ralph Petterson kontaktet, og bistod med i alt 4 produkter til behandling av motor og gear : QMI innvendig motorvask ble tilsatt under drift i 25 minutter, og motoroljen tappet av, motoroljefilter skiftet ut med nytt.QMI Premium Engene Treatment med PTFE ble deretter tilsatt i blanding med 8 liter motorolje, og motoren ble startet direkte. - Samtidig ble QMI gearbehandlingsolje tilsatt gearboksen, og QMI diesel konserverings-middel ble tilsatt motoroljetanken. Resultat av behandlingen, som tok kun en time, var som følger :
Motoren startet omgående, og løp meget lettere med et noe høyere turtall på tomgang, uten at ny tomgangsinnstilling var nødvendig. Siden motoren var varm, kunne båten under prøvekjøring bringes rett opp i maksimalt turtall, som stabiliserte seg raskt på 2600. Før behandlingen kom turtallet ikke over 2500.
Det mest bemerkelsesverdige var imidlertid at hastigheten ved 2600 økte fra 9,5 til 11,4 knop, stabilt over 2 timer. Kjølevannstemperaturen sank fra 95 °C til 90°C under turen, og motoren løp uanstrengt ved toppfart så vel som ved lavere hastigheter. Så vel vibrasjoner i båten, som generelt støynivå, sank betraktelig under alle hastigheter, og ved sakte styrefart mot havn var motoren knapt nok hørbar.
Ved kontrollstart etter 2 timer ved maka hastighet restartet motoren omgående, noe som var mulig før behandlingen med QMI produktene. Som konklusjon på den meget vellykkede behandlingen ble det besluttet å gjennomføre denne også på vår BMW 735i modell 1986 ( se eget referanseark ).
e-mail: bjorn.egeland@consolve.no
SIGMUND DAHL
BRYGGEVEIEN 15
3940 HEISTAD
TELF.: 35514092
29.09.95
QMI NORGE
3051 MJØNDALEN
VEDR.: QMI BEHANDLING FOR TO-TAKTS BÅTMOTORER.
Endelig noe som sparer meg for ganske store utgifter!
Jeg kjører båtrace, i sport 550 klassen, denne klassen skal ikke overstige 550
kubikk. Motoren jeg kjører er en 2 sylindret totaktsmotor, som i utgangspunktet
ikke skal overstige et turtall på 5500, men blir som oftest kjørt på 8000
omdreininger, resultatet er at motoren stadig skjærer seg. I år har jeg ikke
kjørt selv, men testet motorer og bygd motorer.
Jeg har nå testet QMI. Hva det er med dette stoffet vet jeg ikke, men det har gitt meg store overraskelser, og ikke en eneste skjæring til nå. Temperaturen på motoren har gått ned, meget positivt. Turtallet har gått merkbart opp, høyere kompresjon er også et pluss.
Med andre ord, her skjer det noe positivt. Absolutt noe som passer meg meget bra. Fra neste år blir hver blokk jeg bruker behandlet med QMI, helt uten tvil.
Har også behandlet motorens gearkasse, det virker som den er mye lettere i drift og har blitt tystere, det er også mindre spon i oljen jeg tappet ut.
Min sønn presterte å kjøre 2 mil uten olje i bensinen på sin moped, etter at han hadde behandlet den med QMI. Han er helt overbevist om at QMI reddet både veiv og sylinder, da dette er en 2 takts motor.
Jeg vil anbefale QMI på det varmeste.
Med hilsen fra
Magne Teige,
5690 Lundegrend.
Behandlet sin båt, en Furuholm 31 foter, med 180
hestekrefter Ford motor og Borg Warner gear. Etter behandling ble følgende
notert:
Båten som hadde gått ca. 600 timer fikk stillere gange, renere eksos og
brukte mindre olje. Spesielt ble det merket at
motoren vibrerte mindre. Magne Teige kommenterte at behandlingen langt
overgikk det han hadde forventet seg.
Neskilen, 26.12.93.
QMI NORGE
3051 MJØNDALEN
ATT.: THOR JOHANSEN
VEDR.: BRUK AV QMI PÅ MIN REKETRÅLER "M/S BELLROCK".
Jeg har nu en tid prøvet QMI's produkter på min reketråler "M/S Bellrock."
Motor, reduksjonsgear, frontgear og hydraulikk er blitt behandlet, og resultatene er meget positive.
Motoren går mye lunere, og vibrasjonen i de kritiske områder er redusert betraktelig og omdreiningen på tomgang er økt fra 550 til 600 pr. min(ca. 10%økning). Omdreiningene på full fart er vanskelig å måle, da jeg har hydraulisk vribart propellanlegg, men det virker som det er mere kraft i motoren
Reduksjonsgearet arbeider også mye bedre, og støyen er redusert betraktelig.
I frontgearet har jeg hatt en del problemer med for høy temperatur (ca.70-750 C), gearet har vært demontert flere ganger uten at jeg har kunnet finne noen feil. Etter behandlingen med QMI er temperaturen redusert til 50 - 550 C (ca. 30% kjøligere) på full belastning.
Også hydraulikk for vinsj har fått en behandling og her er resultatet forbløffende. Temperaturen er redusert betraktelig, og her er det ingen tvil om at kraften har økt, så dette produktet vil jeg anbefale på det varmeste, det holder hva det lover.
Med hilsen
Øivind Olsen, maskinist
Adr.:NESKILVN.30, 4815 SALTRØD
TELF.:37030958 94561465
BESPARELSE VED BRUKEN AV QMI PÅ HJELPEMOTORER:
Behandling av hjelpemotorer ombord i M/S VILLA tilhørende Kystverket
.På hjelpemotor 1 ble reduksjon av jernpartikler redusert med 86%. På hjelpemotorene 2 og 3 ble tallene henholdsvis 79% og 70%.
Oljeforbruket pr. time før behandling = 0,385 liter / timen
Oljeforbruk etter QMI behandling, = 0,055 liter / timen
Spart oljeforbruk = 0,33 liter / timen
Pris på smøreolje kr. 7.50 pr. liter.
Dette gir en besparelse på redusert smøreoljeforbruk:
Kr. 7,50 x 0,18 x4980 = kr. 12,325,50
Kostpris for QMI behandling " l.674,00
Netto besparelse: kr. 10,651,00
Den grafiske fremstillingen av slitasjenivået på
hjelpemotorene. Trykk her
09/11/2004 10:39
JOSTEIN HANSEN
URAVOLDEN 9
8800 SANDNESSJØEN
tlf 918 46063 / 750 40470
TESTING AV MOTORBEHANDLING QMI
Når det gjelder motorbehandlingsmidler og dieseltilsettingsmidler så har jeg
personlig vært skeptisk, og ikke brukt slikt. Bortsett fra litt totaktsolje i
enkelte dieselfyllinger for smøring av deler i pumpe, dyser og lignende.
Jeg har imidlertid for en uke siden behandlet min marinemotor (VOLVO TMD 31.
A) med ett produkt som heter QMI, og grunnen til at jeg prøvde dette er
følgende:
Jeg er selv fagutdannet motormekaniker og jeg har en kamerat som jobber Offshore
som er maskiningeniør. Det var i en samtale vi hadde at han kom til å fortelle
meg om dette stoffet, og at det var brukt mye i offshore og skipsindustrien med
svært positive resultater.
Behandlingen gjøres like enkelt som ett oljeskift
Dette har skjedd med min VOLVO:
1: Den går merkbart stillere (mykere)
2: Ved oppstart oser den mye mindre (og denne motoren
er kjent for å ose når den er kald)
3: Når jeg fikk båten, monterte jeg gløding, for jeg syntes den krevde for mye
"filing" selv på sommeren.
Nå starter den momentant uten gløding
4: Oljen er like ren etter 10 timers kjøring
5: Tomgangsturtallet økte med 100 rpm, maxturtall var det samme.
6: Motoren dreier mye raskere rundt på starteren
(føles som batteriet er kraftigere) men det er selvsagt grunnet mindre friksjon.
Jeg vil gjerne dele denne erfaringen med dere, for jeg har som sagt hatt en
svært positiv opplevelse.
Dette kan selvfølgelig brukes på alle typer kjøretøyer (bil ca 500,-) Brukes mye
på anleggskjøretøyer.
Det som også er verd å merke seg er at slitasjen ved oppstart, når motoren er
kald, reduseres med opptil 90 %. Og det er verd å merke seg at en motor slites
mer de første 5 minutter,enn de neste 5 timer.
Friksjonen i motorens vitale deler etter en slik behandling er som Våt is mot
våt is. (testresultat i Guinnes rekordbok)
Det er også viktig å si at dette er ikke en motorreparasjon, men en behandling.
Og ulike motorer, og gamle / nye motorer kan erfares ulikt. Motorleverandører
opprettholder garanti selv om ny motor behandles.
NB!! Det er også en renseprosess for drivstoffsystemet.
Ring meg på tlf: 91846063 el 75040470
Mvh Jostein Hansen
From:
Hans Oleif Borch
Date: 22.08.2006 19:22:32
To:
Thor Johansen
Subject: QMI behandling XC 90 D5 2006
|
Noen av
fiskebåter / fritidsbåter behandlet med QMI Innvendig Motorvask og QMI
Motorbehandling med PTFE.
Disse leveransene / behandlingene er utført av Geir R. Pedersen,
Eier/Skipper/Sted:
Båtnavn: Størrelse/Motortype:
Benonisen, Jan, Vardø M/K ”Inger
Ann” 40 fot Scania
Esbensen, Odd Bjarne, Vardø M/K ”Karl
Bjarne” 40 fot Volvo Penta 6syl 283 hk
Gregersen, Petter, Berlevåg: M/K
”Fiskeskjær” 40 fot Scania DS8 (81. slagv.)
131 hk
Karisari, Morten, Vadsø M/S ”Hans
Robert” 47 fot Scania DS9 (91. slagv.) 245 hk
Øfeldt, Karl R., Kjøllefjord M/K ”Jonny Bjørnstein”
33 fot Valmet 122 hk
Sørstrand, Birger, Vardø M/S
”Aktos” 50 fot Scania
(14 1. slagv.) 343 hk
Pettersen, Rolf H., Kjøllefjord M/S
”Havprins 49 fot Man V8 D 2848 LE 385hk
Skaatun, Erling, Berlevåg M/S ”Eva
Louise” 70 fot
Cummins, Hj. motor 156 hk
Stolt Sea Farm, Hammerfest ”Stolt
Lyra” 26 fot Sabb/Mitsubishi 2x65hk
Haagensen, Harald, Havøysund Viksund
Futura 27 fot Yanmar 138hk
Must, Jonny, Jarfiord
Mørebas 28 fot
Perkins 82hk
Pedersen, Kjell Arne, Kirkenes Norline 8000 kombi
26’ fot Volvo Penta 124hk
Engstad, Bjarne, Kirkenes Draco 3000
Saloon 30 fot
Volvo Penta 2x106hk (AQD32)
Antonsen, Oluf, Kirkenes Westcruiser Summerdream
27 fot Sabb Ford
(6,5 1.
sl. volum) 180hk
Dahl, Asbjørn, Kirkenes Rana
snekke 27 fot Sabb Mitsubishi 33hk
Karisari, Odd, Kirkenes
Sandvik 30 fot Mercedes 90hk
Gade, Jan, Kirkenes Halco
29 fot Mercedes 125hk
Lissner, Jan, Kirkenes
Tresfjord 26 fot Mercedes 60hk
Emanuelsen, Oddbjørn, Kirkenes ”Flipper”
snekke 29 fot
Perkins 115hk
Moland, Jan, Tennevold, M/S “Jan
Jarl” 37 fot
Cummins
152hk
Sundkvist, Jan Tony, Vardø M/K “Svein
Erik” 35 fot
Cummins
152hk
Caterpillar's råd i forbindelse med drivstofftilsetninger:
I det siste har drivstoff med lavt svovelinnhold gitt utslag av dårlig
smøreevne.
Den prosess som brukes for å fjerne svovel fra drivstoff, en såkalt
hydrobehandling, forårsaket også at andre elementer i drivstoffet som gav
smøreffekt ble eliminert.
Motorens drivstoffsystem er nå mindre tolerante mot vann og forurensninger
siden smøreeffekten i drivstoffet er redusert.
Drivstoff som ikke oppfyller spesifikasjonens minimumskrav på smøreeffekt,
har behov for drivstofftilsetninger.
Det bør imidlertid utvises forsiktighet, da noen tilsetninger kan lage
avleiringer i drivstoffets innsprøytningssystem.
Hvis du har problemer med lav smøreeffekt, kontakt din forhandler som kan gi
deg råd, vedrørende hvilke tilsetning du bør bruke.
QMI Danmark
att.: Flemming Barksmann
Som du ved igennem "Den Gamle" så har vi givet vores bådmotor en QMI
behandling, og vi må nok erkende, at vi indtil videre er ovenud tilfreds
med produktet og de resultater som det har medført.
Imens vi påfyldte "indvendig motorvask" blev
omdrejningstallet øget med ca. 100-150 omdr/min...og det var tydeligt at høre på motorgangen at
den
blev mere "ren". Efter at behandlingen med både "indvendig motorvask" og
"motormetalbehandlingen" var udført var det MEGET tydeligt at høre, at
motorgangen var blevet mere rund, dyb og havde fået genskabt sin dybe brummen som kun en 6 cylind-ret "Stuttgart-maskine" kan gøre det.
Efter hver sejltur har vi efter behandlingen noteret følgende:
1) Motorolien har samme gyldenbrune farve som da vi hældte den på. Båden
har nu sejlet ca. 75 timer med et omdrejningstal som er 100 omdr./min
større.
Alm. omdrejningstal er ca. 1650, i testperioden ca. 1750.
2) Den kedelige udstødningsrøg som var en blanding af sort og blå røg er så tæt på 0 som overhovedet muligt. Der er kun lidt udstødningsrøg at
spore når motoren yder sit maksimale.
Ved max. belastning er omdrejningstallet ca. 2300.
3) Olietrykket er ændret ved marchfart og ligger stabilt på ca. 2,5 bar.
Før motorbehandlingen var det ca. 2 bar.
4) Olieforbruget er blevet reduceret markant.
Vi har også tilsat de
100 ml "QMI brændstof forbedrer" som du sendte med
men jeg tilskriver ikke dette produkt årsagen for de forbedringer som vi
har opnået indtil videre. Årsagen er, at de 100 ml rækker til ca. 60
liter diesel, og på båden var der ca. 600 liter brændstof da det blev
påfyldt.
På baggrund af de resultater som vi har opnået med båden vil vi gerne
bestille det samme "QMI olie kit" til vores personbil som er af typen
Mercedes-Benz E320
( benzin ), årgang 1994.
Slagvolumen er på 3,2 liter.
Når vi har udført motor- behandlingen skal jeg nok vende tilbage og
fortælle om resultatet som forhåbentligt bliver det samme som på båden
eller endnu bedre.
På fakturaen bedes du venligst skrive "Olieprodukter til Mercedes-Benz
E320, reg.nr. PT 55 593".
Med venlig hilsen
Pro Commerce A/S
Rolf Vallebo Thorngaard
Sommervej 16
DK-3100 Hornbæk
Tlf.: 49 70 35 35
Fax: 49 70 16 83
Mobil: 40 52 35 36
E-mail: procom@procommerce.com
Engine Maker:_____________________
Engine Type:______________________
Total Cylinder Volume:___________liters
Total Running Hours:_______________
Hours since last overhaul:____________
Max. Power:__________KW/HP
Revolution when Max. Power:________
Quantity of circulated System Oil:_______liters
Type of Fuel:________
Gravity:________
Type of Reduction Gear_________
Quantity of circulated Gear Oil________liters
What to do Before the Treatment:
Load the Engine up to max. Load or minimum 80% and hold steady. When steady note the following parameters:
1. Pitch Indicator
2. Exhaust temp. Each cylinder
3. Fuel Pump Index
4. Revolution on Engine
5. Charging Air Pressure and Temperature
6. Lube Oil temp. Before and after Cooler
7. Fresh Water Temp. Before and after cooler
8. Air Temp. before Turbocharger
9. Boat Speed