Med QMI
unngår du dette !

Denne bilåten ble behandlet med QMI PTFEHer kan du bli kjent med de mange anvendelser for QMI PTFE metallbehandling      




 

 Motor BehandlingDieselforbedrerHydraulikkbehandlingTurbobehandlingKjølerbehandlingLekkasjestopperHvordan beh hj.motorGå til hovedsideSe QMI presentajonVann/GlycolTestsjemaReferanser                                               Reduser NOX 33,4%

Søk etter:

 





Se en video
Klikk her


 

Søk etter:

 

Med et klikk lær mer om:   
Avgassrøyk blir renere
Girbehandling
Hva "Navigere" sier om QMI   
Hva " Det Norske Veritas" sier
Hva skipsinspektører sier

Hydraulikkbehandling
Kamaksler slites mindre på M/V "Peter Wessel"
Les avisartikkel om hvordan QMI reddet skip fra forlis!
Mindre sylinderslitasje
Mindre drivstofforbruk

Motorbehandling
Motoren holder seg ren, Solstad Shipping
Oljelekkasjestopper
Støy og slitasje i lagre redusert
Totaktere
M/F "Gulen"

Hva sier Caterpillar om drivstoff tilsetninger?
Hva sier reketrålereier, da han sparte 50% i dieselforbruk.

Økt hastighet
QMI PTFE lar seg ikke påvirke av svolvelsyre eller diesel .ppt fil
QMI PTFE holder stempelet rent

33,4%Reduksjon i NOx

Reketråleren M/S Storm, med Volvo Penta TAMD 122 A har 6% bedre kompressjon etter 19.000 timer, enn når den var ny. Ble behandlet med QMI Motorbehandling når den hadde gått 9.000 timer.

 

M/V "CALIBUR"        DATE: 03 .07.02  Exhaust temperatures reduced by 11% and fuel consumption reduced with 8.12%

 

  

        AUX. ENGINE TEST DATA BEFORE QMI / ICE LUBE PTFE TREATMENT

 

 

AUX. ENGINE NO.: 3
AUX.   ENGINE  TYPE                       SULTZER ASL 25/30

Total CyI volume: 88,35 Ltrs

Total running hours: 38912 hours

Hours since last overhaul:  3450 hours

Max Power: 1100 HP

Revolution: 750 RPM

Type of Turbo Charger: VTR 250

Quantity of Circulating System Lube Oil: 500 ltrs.

Type of Fuel: Gas Oil      
Gravity:  
Sulphur:

Viscosity:________

 

 

 

 

AUX. ENGINE LOADED TO: 500 KW AND FOLLOWING PARAMETERS NOTED:

                                                    
                                                     
1080 amp at 750 RPM

 

 

CYLINDER NO.:                        1               2                   3                       4                    5                      5

EXHAUST TEMP   440       450           460             430           450            460

FUEL RACK IN mm

LOAD INDICATOR: 6,0

TURBO CHARGER CHARGING AIR PRESS.: O,59 BAR. 62 C°° TEMP,

REVOLUTION TURBOCHARGER: —             RPM

AUX. SYSTEM OIL TEMP BEFORE COOLER: 60 AFTER COOLER:53 C°

AUX. FRESH WATER TEMP BEFORE COOLER: 69 C° AFTER COOLER: 53 C°

ENGINE ROOM TEMP.: 34 C°                                   SEA WATER TEMP.: 24 C°

FUEL CUNSUMPTION:                                      LTR. LUBE OIL CUNSUMPTION :         LTR.



NOTES:
'

 

 

  

 

 

 

 

 

              M/V “Calibur” Chief Engineer:                             QMI Installer:

 

 

  

 

M/V "CALIBUR"        DATE: 05 .07.02

 

        AUX. ENGINE TEST DATA BEFORE QMI / ICE LUBE PTFE TREATMENT

 

 

AUX. ENGINE NO.: 3
AUX.   ENGINE  TYPE                       SULTZER ASL 25/30

Total CyI volume: 88,35 Ltrs

Total running hours: 38912 hours

Hours since last overhaul:  3450 hours

Max Power: 1100 HP

Revolution: 750 RPM

Type of Turbo Charger: VTR 250

Quantity of Circulating System Lube Oil: 500 ltrs.

Type of Fuel: Gas Oil      
Gravity:  
Sulphur:

Viscosity:________

 

 

 

 

AUX. ENGINE LOADED TO: 500 KW AND FOLLOWING PARAMETERS NOTED:

                                                    
                                                     
1080 amp at 750 RPM

 

 

CYLINDER NO.:                        1               2                    3                      4                    5                     6

EXHAUST TEMP   390       410           410             370           400            410

Reduction after QMI in      -50      -40          -50           -60         -50          -50  -11.5 %

 

FUEL RACK IN mm

LOAD INDICATOR: 5,6

TURBO CHARGER CHARGING AIR PRESS.: O,59 BAR. 62 C°° TEMP,

REVOLUTION TURBOCHARGER: —             RPM

AUX. SYSTEM OIL TEMP BEFORE COOLER: 60 AFTER COOLER:53 C°

AUX. FRESH WATER TEMP BEFORE COOLER: 69 C° AFTER COOLER: 53 C°

ENGINE ROOM TEMP.: 36 C°                                   SEA WATER TEMP.: 25 C°

FUEL CUNSUMPTION:                                      LTR. LUBE OIL CUNSUMPTION :         LTR.



NOTES:
'

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              M/V “Calibur” Chief Engineer:                             QMI Installer:

 

Tekstboks:  


M/V "CALIBUR"        DATE: 03 .07.02

 

       AUX. ENGINE TEST DATA BEFORE QMI / ICE LUBE PTFE TREATMENT

 

 

AUX. ENGINE NO.: 2
AUX.   ENGINE  TYPE                       SULTZER ASL 25/30

Total CyI volume: 88,35 Ltrs

Total running hours: 40153 hours

Hours since last overhaul:  9183 hours

Max Power: 1100 HP

Revolution: 750 RPM

Type of Turbo Charger: VTR 250

Quantity of Circulating System Lube Oil: 500 ltrs.

Type of Fuel: Gas Oil      
Gravity:  
Sulphur:

Viscosity:________


 

 

 

 

AUX. ENGINE LOADED TO: 500 KW AND FOLLOWING PARAMETERS NOTED:

                                                     
                                                     
at 750 RPM

 

 

CYLINDER NO.:                       1                2                    3                      4                    5                     6

EXHAUST TEMP 430         440           440             470          440            470

FUEL RACK IN mm

LOAD INDICATOR: 5,8

TURBO CHARGER CHARGING AIR PRESS.: O,49 BAR. 66 C° TEMP,

REVOLUTION TURBOCHARGER: —             RPM

AUX. SYSTEM OIL TEMP BEFORE COOLER: 60 AFTER COOLER:53 C°

AUX. FRESH WATER TEMP BEFORE COOLER: 69C° AFTER COOLER: 53 C°

ENGINE ROOM TEMP.: 37 C°                                   SEA WATER TEMP.: 26 C°

FUEL CUNSUMPTION:                                      LTR. LUBE OIL CUNSUMPTION :         LTR.



NOTES:
'

 

 

 

 

 

 

              M/V “Calibur” Chief Engineer:                             QMI Installer:

 

                                                                                                                                                                                                                                                                           -                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       -

Tekstboks:  

 

 

  

M/V "CALIBUR"        DATE: 03 .07.02

  

        AUX. ENGINE TEST DATA AFTER QMI / ICE LUBE PTFE TREATMENT

 

 

AUX. ENGINE NO.: 2
AUX.   ENGINE  TYPE                       SULTZER ASL 25/30

Total CyI volume: 88,35 Ltrs

Total running hours: 40153 hours

Hours since last overhaul:  9183 hours

Max Power: 1100 HP

Revolution: 750 RPM

Type of Turbo Charger: VTR 250

Quantity of Circulating System Lube Oil: 500 ltrs.

Type of Fuel: Gas Oil      
Gravity:  
Sulphur:

Viscosity:________


 

 

 

 

AUX. ENGINE LOADED TO: 500 KW AND FOLLOWING PARAMETERS NOTED:

                                                    
                                                     
1080 amp at 750 RPM

 

 

CYLINDER NO.:                       1                2                     3                      4                   5                      6

EXHAUST TEMP 390         395           395             415          385            415

Reduction after QMI in     -40        -45          -45           -55        -55          -55  -11 %

 

FUEL RACK IN mm

LOAD INDICATOR: 5,6

TURBO CHARGER CHARGING AIR PRESS.: O,49 BAR. 66 C° TEMP,

REVOLUTION TURBOCHARGER: —             RPM

AUX. SYSTEM OIL TEMP BEFORE COOLER: 60 AFTER COOLER:53 C°

AUX. FRESH WATER TEMP BEFORE COOLER: 69C° AFTER COOLER: 53 C°

ENGINE ROOM TEMP.: 34 C°                                   SEA WATER TEMP.: 24 C°

FUEL CUNSUMPTION:                                      LTR. LUBE OIL CUNSUMPTION :         LTR.



NOTES:
'

 

 

 

 

Reduction in use of diesel after QMI treatment was 8,12%  

 

 

 

 

 

 

              M/V “Calibur” Chief Engineer:                             QMI Installer:

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                            -                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       -



Til
CANIMPORT As
3050 Mjøndalen

Vedr. smøreoljeforbruk på våre to Caterpillar 3406 DITA hjelpemotorer. 

Fra båten var ny i 1998, brukte hjelpemotor 2, mye mer smøreolje enn hjelpemotor 1.I 2002 startet vi registrering og kalkulering av forbruket på disse motorene, helt fram til begge motorene ble overhalt i slutten av Aug. 2006.

Motorenes gangtid ved overhaling: Hjelpemotor 1: 17954 t.     Hjelpemotor 2: 16462 t. 

I 2002 brukte hjelpemotor 1 i snitt 0,0589 liter smøreolje pr. driftstime.
I 2002 brukte hjelpemotor 2 i snitt 0,1160 liter smøreolje pr. driftstime.
I 2004 brukte hjelpemotor 1 i snitt 0,0693 liter smøreolje pr. driftstime.
I 2004 brukte hjelpemotor 2 i snitt 0,1076 liter smøreolje pr. driftstime. 

I 2006 brukte hjelpemotor 1 i snitt 0,1372 liter smøreolje pr. driftstime.
I 2006 brukte hjelpemotor 2 i snitt 0,0838 liter smøreolje pr. driftstime. 

Hjelpemotor 1 hadde 0,8 m/m slitekant øverst i sylinderveggene, alle slitedeler ble skiftet.
Hjelpemotor 2 hadde ingen slitekant. Service firmaet valgte å skifte alle slitedeler likt med motor nr. 1.
Rammelagrene ble ikke skiftet på nr. 2, bare stikk- kontrollert og funnet OK.

Konklusjon: Motor nr.1 hadde mye slitasje, motor nr. 2 hadde minimal slitasje. 

I februar 2004 ble hjelpemotor nr.2, behandlet med QMI innvendig motorvask og Qmi motorbehandling. Driftstid var da ca. 12000 timer. 

Vi ser her at motor nr. 1 har økt smøreoljeforbruket med over 100 %.
Vi ser også at motor nr. 2 har redusert smøreoljeforbruket med ca. 25 %. 

Det er vel her tydelig at en QMI behandling kan anbefales for reduksjon av oljeforbruk og reduserte kostnader på innkjøp av smøreolje. Oljeskift intervallene kan trygt forlenges.

Service intervallene kan også trygt forlenges, og utgiftene på servicearbeider samt utgifter på slitedeler reduseres kraftig.  

”North Stream” den 5 sept. 06.
Svein Aase
Maskinsjef.


Barber Ship Management
Date: 15.05.01

To: QMI Scandinavia

My experience with QMI is with only one engine Kawasaki Man 52/55 12 cyl.mrd
I added QMI after a complete overhaul off main engine in January 2001

Before we added QMI the engine was running good, with only 4 hours off hire last year

So then way spend all this money for QMI.

I heard from sister Vessel Sea Pride and had read a report from Navigare that
this is a well known product that will reduce friction in engine, and with less friction
better performance, less fuel and oil consumption.

What did I experience

My experience after only four month running is.

I.  Less oil consumption
2. Less fuel consumption
3. Sound off engine when is running is different,  the hard knocking is gone, lot
is due to
    reduced of friction in engine.
4. Lub. oil purifier is running longer intervals without cleaning, also  oil auto filter is back
    flushing only once an hour, before we had more than 100 times a day.
5. Pressure in crankcase is dropped due to better sealing between cylinder liner and piston rings.
6. Overhauling of exhaust valves, inlet valves, and fuel injectors; we have longer periods
    without overhauling.
7. Exhaust temperature went down from a average 450 to 380C this is with seawater
    temp 20C and air temp. on 25C. in extreme hot areas  with sea water up to 32C temp
    raise up to a average of 400C.

When we did the main engine overhaul in Singapore September 1999 average in oil
consumption until next overhaul in January 2001 was 397 liter a day

My average lub. oil consumption to day 4 months amounts is only 116 liter a day.
If this continue I will save a lot of money on lub. oil budget.

Fuel Oil consumption has gone down with 0,5 ton a day and we have better combustion,
cleaner exhaust gases.

I can recommend QMI especially on medium Speed engine.

Today I am not the only one in Barber Ship Management using QMI,
we will also do test on another system, especially on a big hydraulic systems and on auxiliary
engines.

Best regards
Superintendent  
                                           
 


Barber Ship Management
M/V Takayama

02 march 2001

                                       To: 
                                              BSM Oslo

Subject: Main Engine: Kawasaki/Man 52/55A 12.000 HP

Dear Sirs:

    1. The gas leak from both turbo chargers exhaust pipe had been reduced after further
      bolts retightening. In Lyttelton B-bank side tightening was repeated after observing
      minute gas leaks which again started to discolor already painted surface. Now there
      is still very small gas leak coming out from exhaust pipe protective shield at
      B-bank. It must be coming from other place which we shall locate and again
      retightening next port.
       
    2. Lube oil consumption is recorded and as you may see in attached monthly record
      sheet the engine is presently consuming amazingly less oil, We assumed the sealing
      effect between piston rings and new honed liners may have contributed much to
      prevent oil from reaching into the burning chamber.

      But as we wonder to look back on previous repairs, honing of liners has become
      part of every major overhaul of this engine before, And with those repairs there has
      been no history of remarkable change of consumption
      .
      In my opinion another contributory factor to bring
      less oil consumption this time
      might be the result of the introduction of QMI catalyst in the system oil. As we
      noticed our system oil now is much cleaner as revealed by less frequency of lube oil
      filter back flushing. Before we have more than a hundred back flushing being
      automatically initiated per day as registered in our meters. Now we got only 24
      times.
      This means system oil is clean due to good sealing effect of piston rings and
      cylinder liner.
       

    3. Please find also attached Main Engine Performance taken 01 March 2001.

                                 Best Regards,
                                 Master/Cheng

 


TELEFAX

TIL: QMI-Skandinavia
ATT: Thor Johansen
Kopi:FAX: 32 87 76 44

FRA: COLOR LINE ASA.
           MS"PETER WESSEL"
           V/MASKINSJEFEN
Tlf: +47 33 12 29
92 1+47 94 30 37 88
FAX: +47 33 12 29 70

Dato.5.7.97

Antall sider, inkl, denne :9

Hei Thor

Oversender deg resultatene av de siste smøreoljeprøver som er gjort på kamsystemene våre. Som du ser så er det her en prøve gjort av systemene den 23.01.96, altså før vi doserte QMI. Her ligger Fe og Cu over 20 ppm på alle motorene, i prøver pr. 29.06 er disse redusert til en 4.del av tidl, så at QMI har stoppet den stygge utviklingen vi hadde på kammene, det er sikkert, det forteller tydelig dette.

Vi skal følge opp med litt hyppigere prøver, det er interessante tall for oss alle.

Med hilsen
Helge                                  Se den grafiske fremstillingen av utviklingen på kamakselene på M/F "Peter Wessel" Trykk her.


Norsk oversettelse av email sendt på engelsk 23.12.2000

 

Fra: Sea Pride

Til: V. Ships Norway AS

Subjekt: QMI Metallbehandling

Dato: 23.12.2000

Jeg husker at QMI metall behandling og QMI luftkjøler behandling ble gjort på dette skipet i løpet av siste tørrdokking i april 1999, i China. Jeg hadde nettopp mønstret på denne båten.

Først så sprøytet vi QMI luftkjøler behandling på alle kjølefinnene og rør på luftsiden av begge luftkjølerne for hovedmotoren. Dette ble gjort før de ble satt på plass etter å ha blitt fullstendig rengjort av tørrdokk- personalet.

Deretter ble hovedmotordeler som stempler, sylinderforinger, drivstoffpumpestempler og sylindrer smurt inn med QMI metallbehandling før de ble montert sammen.

Det ble dosert anbefalt mengde av QMI metallbehandling inn i hovedmotorens oljesump.

Resultatet overgikk alle forventninger. Deltatrykket på begge turboladerene gikk ned og kunne nå holdes ved alle belastninger. Det var ikke lengre noen ujevne stigninger i trykket som tidligere. Det har holdt seg jevnt hele tiden fram til nå , og fortsetter å være bra på alle turtall helt til toppfart på 137,7

Smøreoljeforbruket har godt betydelig ned
på grunn av QMI metallbehandlingens egenskaper. Den reduserer friksjon, lager bedre tetning mellom stempelring og stempel, og stempelring og sylinderforing. Det samme skjer mellom drivstoffpumpen og sylindervegger på grunn av QMI metallbehandlingens belegg.

Da vi tok ut stemplene fra hovedmotoren under overhalingen i oktober 2000, etter at de hadde gått i 10.657 timer med QMI metallbehandling, fant vi at alle stemplene, stempelringene, sylinderforingen, sylindertoppdekselet etc. var usedvanlig rene og skinnende blanke. Det var bare noe ubetydelig belegg av karbon noen få steder og slitasjen var minimal. Jeg er overbevist om at vi kunne ha kjørt denne motoren i flere tusen timer til, uten overhaling.

For din informasjon, ifølge skipets opptegnelser og muntlige rapporter, før siste dokking i China måtte hovedmotoren kjøres på lavere turtall enn ønskelig på grunn av turboladerens høye trykksvingninger. Dette problemet oppsto tidligere ganske raskt etter rengjøring og overhaling av turboladerens kjølesystem. Vi kjører nå med 128-134 omdreininger helt uten noen som helst problemer!

Vi fylte også QMI metallbehandling inn i oljesystemet på alle hjelpemotorene etter dokkingen i China. Etter QMI metallbehandling merket vi at drivstofforbruket og smøreoljeforbruket sank med gjennomsnittlig 22% ifølge opptegnelser. Nylige overhalinger av hjelpemotorer No.2 og No.3 (No. 2 etter 13,192 timer og No.3 etter 8,627 timers gange etter siste hovedoverhaling.) viste at alle stempler, stempelringer og sylinderforinger var meget rene og hadde minimal slitasje.

På henvisning til de ovennevnte klare fordeler, vil jeg anbefale at QMI luftkjølerbehandling blir gjort på alle våre skips turboladeres luftkjøler, etter rengjøring og overhaling. QMI metallbehandling bør også bli smurt på alle friksjonsflater før sammenmontering samt påfylles oljesystemet i henhold til leverandørens anbefalte blandingsforhold.

En slik behandling vil øke motorytelsen, forlenge overhalingsintervalene og redusere smøreolje og drivstofforbruk.

Med vennlig hilsen
Maskinsjef/Kaptein

Notat: Hovedmotoren er en 12.000 Hk Kawasaki/MAN        


Balastningskurve i Ampere for Hydraulikkpumpe A, B og C på et hydraulikk powerpack.  Målinger av ampere før og etter QMI hydraullkkbehandling. Forbrukere er antall motorer som blir drevet av hydraulikk agregat (powerpack).

Energibesparelse

Hydraulikkagregatene på Boreriggen Borgland blei behandlet 11 desember 2000 med 14 forbrukere i drift.

Etter behandling falt ampere belastning på hydraulikkpumper A-pumpe ned fra 125 fil 104 ampere, B-pumpe ned fra 134 til 102 ampere og C-pumpe ned fra 132 til 94 ampere med samme antall forbrukere i drift. 15 April viser ampere belastning fortsatt lavere belastning med 11 forbrukere i drift.

QMI behandlingen holder belastningen lav selv 5 måneder etter tilsetting til hydraulikk powerpack.


Email fra maskinsjefer etter QMI behandlinger av motorer.

Subject: QMI
Author: FEDERAL VIBEKE (WESNAV) Date: 14/09/99 18:59
Enclosed herewith 2 files; FE3AE001.MOT before QMI and FE3AE002.MOT QMI after 25L added.
Measurements are taken on No.3 A/E After 2 results are compared, FE3AE002.MOT file result found
decreased Exh. temp., increase of power, Pmax, Pcomp, and Pi. L.O. consump. will be low.
Therefore, we observed this QMI additive found to be very effective.
Regards, Master / Cheng

Subject: QMI
Author: GC PARANA
Date: 27/09/99 15:43
The following are the result of Generator No.2 before and after adding QMI.
KW = 500 BEFORE AFTER
Exh Tempr.deg C Fuel Rack posn. Exh Tempr degC Fuel Rack posn.
             430              17                       390                        14
             435              20                       410                        18
             385              18                       365                        15
             450              20                       410                        18
             385              20                       360                        18
             365              19                       340                        16
             345              20                       320                        19
             350              20                       320                        18
Gj.s
     393,1           19,3                    364,4                      17

Forbedring etter QMI behandling: 7,3%                   12%
We will be observing the lube oil consumption. We will get the result of this consumption at about seven days.
Rrgds

FROM: M.V.HEDDA SUBJECT: QMI DATE : 27-08-99

WE SEND YOU 3 FILES OF HLV DIAGRAMS, HA34 AE3. MOT IS THE PERFORMANCE OF AE 3 AT LOAD 340KW
BEFORE FILLING QMI AND WITH SUMP OIL UNCHANGED,
HA35AE3.MOT IS THE PERFORMANCE OF AE3 AFTER CHANGING SUMP OIL AND FILLING QMI AT SAME LOAD.
HA31AE1.MOT IS THE SECOND DIAGRAM FOR AE1 SINCE QMI HAS BEEN FILLED.
OUR SIGNIFICANT IMPROVEMENT WITH AE1 WAS THE REDUCTION IN LUBE OIL CONSUMPTION.
NORMALLY WE HAVE TO FILL 20LTRS./DAY BEFORE QMI WAS FED,
NOW FOR 2 DAYS SUMP OIL IS NOT REDUCING AND CONSUMPTION IS NIL
.
REGARDS. MASTER/CH.ENGR.

Subject: File 950-AUX.ENG./QMI
Author: GC PARANA (WESNAV) {s=GC Date: 06/10/99 20:09
Good news about lube oil consumption. After running for seven days, lube oil consumption is 25 ltrs.
Before adding Qmi,
our consumption is 25 ltrs in 2 days.
We will be ordering more QMI for the other Aux. engines.

Rgds
Master/CH.Eng


Date: 31/08/99 Sender HEDDA (WESNAV)
ssHEEDDA:oUISWSESTNAV;o=REMOTE;p=MARINET400;
To: Wesnav Office Priority:
 Subject: File 710 - QMI Ref no. 840/99 31/08

The QMI treated Engines ( AE1 & AE3 ) have found reduction in lube oil consumption by 50% since the QMI has filled on 27-08-99, t
he total consumption for each Aux. Engine is 50 ltrs for 5 days (10 ltrs/day).
Before
treated with QMI the lube oil consumption of each Aux. Engine is 20 ltrs/day.

Regards,

Master/Ch. Engr.

Kort oppsummering av QMI resultater:

Effektforbedring                                           Smøreoljebesparelse

Hedda hjelpemotor nr 1: 477-411 kwh= 16%       20 ltr/d

Fedral Oslo hjelpemotor nr 2: 271-245 kwh=10 %

Sea Pride hjelpemotor nr 2: 467-421 kwh= 11 %

Sea Pride hovedmotor:                                     55 ltr/d

 


test

Brukertest av QMI Universal smørefett for kulelagersmøring

Hallo Thor! Her ser de beviset for at Smøring med QMI smørefett gir svært godt
 resultat.
Samtlige kulelager og glidelager smøres nå med QMI universalfett.


Det har vært målt lagerstøy før og etter bruk av QMI smørefett på kulelager til
kjølevannspumper.
Første diagram viser målinger når lagre for elektromotor og pumpelager er smurt med
EP2 grease i en periode på et år. Målingen blei foretatt i år 2001.
Målingen er utført med SKF måleutstyr og verdiene er angitt etter deres norm som SEE
verdier.









Diagrammet under viser resultat etter at de samme lagre blei smurt med QMI smørefett.
Måling er uført for årstall 2002, for den samme pumpen og elektromotor som vist i
diagrammet over.

lager

lager2






 



Etter at lagre blei smurt i januar 2002, ser vi en betydelig reduksjon i lagerstøy.
Som diagrammer viser er lagerstøy og dermed også friksjon og slitasje mindre og
holder seg jevnt lavere ved smøring med QMI universalfett. QMI grease brukes nå på
alle lager.

Hilsen
Rune Weltzien
Assist. Tekn. Sjef.

 



12/Ø3/2ØØ2    13:24     HAU SHIP MANAGEMENT NORWAY - 32877644Tekstboks: M.V Atlantica Hav.max
NEI324    OØ1 QMI Treatment

To : Hav Ship Management
From : M/V ATLANTICA
HAV                                                  Baltic Sea, 3.12.2002
                     REPORT

ME                          Before treatment (max).C                     After treatment (max).C
                                 Wind Force 4-5, Sea 3-4                            Wind Force 6-7, Sea S
                                 Direction against                                        Direction against
                                 30° from Starboard                                    10°
from
Starboard
                                Revolutions 724 M                                     Revolutions 720 RPM

Cyl 1                                          410                                                  380
Cyl 2                                          410                                                  410 1.!!!!!!
Cyl 3                                          400                                                  380
Cyl 4                                          410                                                  380
Cyl 5                                          420                                                  400
Cyl 6                                          410                                                  380
Cyl 7                                          420                                                  380
Cyl 8                                          420                                                  400

Turbocharger

Pressure (bar)                     1.0                                          1.1
T in (C)                              420                                          400

T out(C)                            410                                          380

BRGDS
Master mv ATLANTICA HAV
V.Evsey
EngineerAnatoliy OSIVIlNIN


Torangsvåg 23.04.02
Troland Havfiske ANS
V/Abraham Inge Troland
5384 Torangsvåg

Maretim Tekknikk
V/Jan Torkelsen
Myrveien 8
5545 Vormedal

Vedr.girbehandling av sentralgir omb. i M/S"Morten Einar"
Fra høsten 2001 har vi hatt problem med sentralgiret. Det har blitt varmt og slått seg ut på for lavt oljetrykk etter et par timer gange.

Har vert i kontakt med Karmøy Vinsj, som har levert giret, flere ganger.
Problemet blei berre verre og verre for oss. På slutten gjekk alarmen på for lavt oljetrykk efter en halv time, og giret slo seg ut etter ca. en time.

Fredag 12.04.2002 var vi på Husøy og lossa. Hadde folk omb, fra Karmøy Vinsj. De skiftet innføringshylse og o-ringer til denne. Noe galt utover dette kunne de ikke finne. Konklusjonen ble at det måtte være innvendig lekkasje i giret.

Dette ville føre til at olja blei varm, viskositeten sank og giret slo seg ut pa for lavt oljetrykk. Dette ville ta ca. 2 dager å reparere.

Kom i kontakt med Jan Torkelsen som meinte han kunne hjelpe oss med dette problemet. Han kom om bord med 3 liter QMI Lekkasjestopper. Etter litt diskusjon med han, mente han vi skulle prøve med 3 kanner QMI Girbehandling. Også Karmøy Vinsj anbefalte å skifte til et nr. tykkere olje.

Det ble skiftet olje, hadde på 2 liter QMI lekkasjestopper samt ca.14 liter QMI girbehandling.
Temperaturen ble merkbar lavere, innkobblingstrykk og smøroljetrykk kom opp og giret ble liggende inne.

Vi ville prøve det som prøvast kunne for ikke å matte brekke av fisket, håpet er at vi kunne utsette vedlikeholdet pa giret fram til sommaren. Etter som dette ser ut nu, kan vi kanskje klare det. Vi har hatt 2 turer etter at vi behandlet giret, og maskinisten har den formeining at dette virker.

Jeg for min del har fått god tru på QMI.

Hilsen
Troland Havfiske
V/Abraham Inge Troland
5384 Torangsvåg


QMI SØR
v/ Øyvind Olsen
4815 Saltrød

VEDR.: QMI MOTORBEHANDLING MED PTFE POLYMER.

M/K TAMARA, reketråler-46 fot er utstyrt med en GM Detroit Diesel 6V 71N- 76 modell-original ytelse 230 hk. v/ 2100 o/min.

Denne motoren ble montert i 1987 og marinisert ned til ca. 200 hk. v/1800 o/min. Maskinen ble fullstendig overhalt høsten 1991 og har blitt kjørt ca. 3000 driftstimer siden.

Dette er en meget robust og driftssikker motor, tilpasset båtens bruksområde og ennå vel verd å ta vare på, selv om drivstoff-forbruk er noe høyt i forhold til ytelsen, ca. 25 I/timen ved 1800 o/min.

For å teste effekten på QMI behandlingen ble det foretatt målinger før og etter 50 timers driftstid med følgende observasjoner og resultat:

  • Drivstoff-forbruk redusert med 12,6% ( Fra ca. 25 liter til ca. 22 liter i timen v/1800 o/min.)
  • Smøreoljeforbruk redusert med 20% (Fra 1 liter til 0,8 liter pr. 25 timers driftstid.)
  • Starter lettere, selv uten motorvarmer innkoplet. (Smøreolje API-CD-11 VISKOSITET GRAD SAE 40.)
  • ØKET MAX TURTALL PA PROPELLEN FRA 1800 TIL 2000* O/MIN. (Denne økningen medfører ikke at kjølevanns temperaturen stiger over det normale. Før behandlingen med QMI begynte båten å riste på 1800 o/min, så den gikk best på 1400/1500 omdreininger)
  • Motoren går lunere med redusert støynivå.

*Denne effektøkningen på en fast propell er ca. 20%

Det ble også behandlet en rekesollemaskin. Denne maskinen hadde problemer med smøringen. Etter behandlingen med QMI ble strømforbruket redusert med 80% fra 10 amp. til 2 amp. (Elektromotoren til rekesollemaskinen hadde en driftsspenning på 24volt.)

QMI kan antagelig brukes på de fleste roterende komponenter med godt resultat og kan anbefales på det beste.

 

T. M. TRONDAL

Saltrød, den 6. april 1995


QMI SKANDINAVIA AS                                                                                           13.mai. 2005
3050 Mjondalen

Vedrørende behandlinq av Motor, Gir, Hydraulikk og Styremaskin på reketråleren M/S Storm

I januar 2005 behandlet vi vår Volvo Penta TAMD 122A (400 HK) med innvendig

"QMI innvendig motorvask", fylte på ny olje "Royal Purple", helsyntetisk 15-40W, og behandlet motoren med "QMI metallbehandling". I Dieselen hadde vi "QMI drivstofforbedrer". Resultat var ikke til å tro!

Fra å bruke i snitt mellom 20-25 liter i timen, med en 1800 maskes Akratrål, gikk forbruket ned til mellom 11 - 15 liter. Motoren går merkbart mye stillere, eksostemperaturen har gått ned ca 50 grader ved høy belastning. Temperaturen på motoren ligger også mer stabilt på mellom 85-90 grader, dette til tross for eventuelt høyere turtall og turbotrykk.

Etter at vi gikk over til "Royal Purple" motorolje slipper vi å bytte olje hver 500 time. Vi skifter nå hver 2500 timer, og på giret ikke hver 500, men en gang i året!! Vi brukte å fylle ca 15-20 liter hydraulikkolje i mnd. Etter behandlingen med 25 liter "QMI Hydraulikkbehandling" har det ikke vært etterfylt de siste 4 mnd. Resultatet har blitt at vinsjene går roligere(mindre støy), blir ikke fullt så varme som før, og bruker til nå nesten ikke olje. På styremaskinen gikk det ca. en 1/2 liter i uke. Denne behandlet vi med "QMI Servobehandling" og "QMI Lekkasjestopper".

Resultat: Vi fyller en 112 liter i mnd, isteden for en gang i uken. 

Vi er 2 skift ombord. Den går mer eller mindre 24 timer i døgnet året rundt, med unntak av noen timer vær søndag og andre helligdager.
 

Da forbruket er redusert med ca 60 %, sparer vi ufattelige 200 - 250 000.- i året.

 På motoren sparer vi 21 oljeskift i året. Giret går fra 26 ganger i året til 1 gang.

For oss er dette nesten for godt til å være sant, og vi tar frem kalkulatoren og regner snittforbruk vær gang vi bunkrer diesel. QMI anbefales på det sterkeste fra vår side!
Med vennlig hilsen
Karstein Rasmussen / M/S Storm Partrederi




Skude Offshore as
4251 Kopervik.

12.09.98

Ms "Skude Jura"
Motoranlegg: Mirrlees Blackstone ETSL 16 PR74ES /1700 hk/750 o/min.

Følgende arbeider utført:

QMI Inn vendig Motor vask
QMI Motor Behandling

Problem.
Motor hadde kraftig røkutvikling fra avgasssystemet ved tomgang u/belastning.

Før QMI Innvendig Motorvask var foretatt,er smøreoljeprøve tatt av systemoljen
for partikkelprøve og analyse.
Motor igangkjørt,og etter å ha oppnådd normal driftstemperatur,tilsatt 80 liter
QMI Innvendig Motorvask. Behandlingen foretatt ved tomgangskjøring i 25 minutter.
All olje deretter drenert fra systemet. Dette innkludert systemtank, sm.kjøler,
sm.filter og eksternt rørsystem.
Nye sm.filter montert for A og B-bank,og deretter tilsatt 55 liter QMI Motorbehandling
via stand by sm.pumpe for derav å sikre rammeleger, veivlager og krysslager
direkte kontakt ved behandlingen.
Sm.systemtank påfyllt ca.500 liter Mobil 312, og prøvetur foretatt.

Konklusjon.
Unormal rekavgass er forsvunnet, og motor har normal eksos og farge ved tomgang-
kjøring
Da denne type motor har 2 stk veivaksel som går sammen med gear i akterkant av
motor, er dette gear tilsatt 15 liter QMI Gear Behandling.Dette p.g.a. delvis for høy
smøreolje-temperatur. Behandlingen vil minske friksjonen i gearet, og temperatur
av den grunn bli redusert. Smøreoljeprøve også tatt av gearet som er av typen Mobil
Syntetic.
Med vennlig hilsen
Jan Thorkelsen

Gå øverst på siden, trykk her


    Analyse av forbruk etter QMI Metall-behandling i hovedmotorer på M/S "PETER WESSEL"  
                   
      Før QMI beh. 20.april 98 Smøreoljeforbruk Etter QMI beh. 20.april 98 Smøreoljeforbruk
                   
      Jun. 4,59 7667 Mai.98 2,36 4300  
      Jul. 5,99 11976 Jun. 4,23 7800  
      Aug. 1,73 3320 Jul. 2,85 5967  
      Sep. 4,04 7300 Aug. 2,6 5150  
      Okt. 6,93 12500 Sep. 4,88 8520  
      Nov. 4,25 7698 Okt. 2,26 4241  
      Des. 5,23 8800 Nov. 7,1 12775  
      Jan.98 4,72 8273 Des. 4,17 7333  
      Feb. 2,78 4500 Jan.99 1,07 1900  
      Mar. 6,48 11376 Feb. 3,69 5844  
      April 0,66 980 Mars 4,99 9198  
                   
Gjennomsnitt smøreoljeforbruk pr motor i timen:   4,31     3,65    
Totalt oljeforbruk 10 mnd.     84390     73028  
                   
Ca. pris på smøreoljen:         Nkr 6,00      
Smøreoljebesparelse i % etter QMI behandling 20.4.98 gjennomsnittlig pr motor i 10 mnd.:  15,2    
12 måneder ca. besparelse i smøreoljeforbruk etter QMI: Nkr 92 295        
                   
                  Fuelforbruk pr nautisk mil for M/S "Peter Wessel"      
      Før QMI beh. 20.okt 98 Forbruk i tonn Etter QMI beh. 20.okt. 98    
      Nov.97. 201,93 1678 Nov.98 205,76    
      Des. 214,53 1660 Des. 215,83    
      Jan.98 233,37 1702 Jan.99 210    
      Feb. 233,7 1660 Feb. 215,69    
      Mars 224,7 1887 Mars 172,9    
Gjennomsnitt fuelforbruk pr nautisk mil: 221,65     204,04    
      Totalt fuel-forbruk i tonn:   8587        
      Prosent besparelse for fuel etter QMI behandling:     7,9    
      Ca. pris for fuel/tonn: Nkr 680        
                   
12 måneders ca. besparelse i fuel-forbruk etter QMI: Nkr 1 391 782        
                   
12 mnd ca. besparelse i fuel og smøreoljeforbruk etter QMI: Nkr 1 484 076        
QMI behandlingens kost for 1st behandling:2000 liter a kr.240,00 Nkr 480 000        
Sum besparelse etter QMI behandling:   Nkr 1 004 076        
              Teoretisk:    
Erfaringer viser at fuel og olje er 1/3 av total besparelse inkl. deler etter QMI behandling: Nkr 4 452 229    
QMI behandlingens kostnader første behandling:2000 liter a kr.240,00=   Nkr 480 000    
Total besparelse etter QMI behandling       Nkr 3 972 229    
                   
Etterfølgene behandlinger bruker 1/3 av første gangs behandling etter 5000 timer. Kost: Nkr 160 000      
                   
Andre merkbare fordeler med QMI behandlingen: Mindre slitasje, oljen og motor holder seg renere, eksostemperaturen går ned.
                   

 

QMI TREATMENT FOR WORK BOAT NORPOWER SERIAL NO.: 1404 DATE:18.10.02

Maker: Norpower Type Norpower 25' Serial no. 1404 Build year: 1997

Engine: Cummins 6BT 5,9M Serial no: 21221223, Gear: Nogva  AGF 1131, Steering Hydraulic Tenfjord JR 1,30

Parameters before treatment:

Parameters after treatment:

Difference:

Engine RPM

2244

Engine RPM

2279

35

Exh Temp Cyl1

152

Exh Temp Cyl1

136

16

Exh Temp Cyl2

153

Exh Temp Cyl2

137

16

Exh Temp Cyl3

176

Exh Temp Cyl3

144

32

Exh Temp Cyl4

167

Exh Temp Cyl4

140

27

Exh Temp Cyl5

164

Exh Temp Cyl5

140

18

Exh Temp Cyl6

165

Exh Temp Cyl6

149

19'

Engine and gear where run 3 hours after the treatment before readings

Both readings was taken with the same normal max pitch

Exh.temp. was taken with touch termometer. Revolution taken with hand taco.

Treatment added to hydraulic system. No reading taken.

The machinery was treated as follow:

Diesel Engine: 3 ltrs QMI PTFE Engine Treatment was added to the sump. 1 ltr QMI PTFE Cylinder Top

Treatment added to Turbo Charger. Gear box: 1 ltr QMI Gear Treatment filled into the Gear.

Hydraulic system: 7,5 ltrs QMI Hydraulic Treatment filled into the oil tank. Steering System: 0,5 ltr.

QMI Hydraulic Treatment filled into the system.

Best regards

Sigmund Kverne

 


From: MARITIMTEKNIKK V/THORKELSEN
To: Thor Johansen
Sent: Monday, December 09, 2002 1:56 PM
Subject: Behandling hovedmotor West Queen (Pielstick type 12-PC 2V

Hei Thor,
Snakket med reder igår og fikk følgende informasjon:
 
Etter behandlingen forlot skipet Receife og satte kurs for Lagos.Smøreolje forbruket var før behandling ca.530 liter pr døgn. Etter behandling gikk dette ned til 410 liter. En besparelse på 120 liter pr døgn. Turboladere og luftkjølere ble rengjort i Receife og skipet økte sin hastighet med 2 sjømil. Behandlingen har dermed vært vellykket.
Vennlig hilsen
Jan Thorkelsen
Maritim Teknikk
Mobil 90858947
Fax 52830327
Telefon 52830349
 

From: Jan Thorkelsen

Date: 06/03/03 12:15:12
To: Johansen Thor
Subject: Ms FRISNES

Ms FRISNES
Hovedmotor type : MaK 6m 282 ak
 
QMI Innvendig Vask + Metall Behandling første gang 09.12.99
Etterbehandling av motor 04.03.01
 
Motor demontert i Kopervik 20 - 27.05.03 for full revisjon etter driftstimer på følgende komponenter siden siste vedlikeholds termin:
Gangtid Sylinderdeksler:                        25 000 timer
Gangtid Stempler:                                  25 000   "
Gangtid Veivlager:                                  56 000   "  (nye /92)
Gangtid Rammelager                              48 000    "  (nye/94)
KONKLUSJON
Sylinderdeksler samt Stempler viste ved demontering ubetydelig belegg i form av sot og fastbrent koksdannelse. Samtlige Stempler hadde løse fjærer, og ringspor var minimalt koksbelagt. Med smergel av grad 400 ble dette belegget svært lett å fjerne. Trolig har dette sin årsak i QMI behandling som har en gunstig virkning ved områder hvor til dels høye temperaturer er til stede. Også Sylinderforinger bar preg av gunstige driftforhold, da slitasjen fra siste revisjon og fram til i dag framkom med minimale avvik. Max  slitasje i dag var 240.17 mm (org. mål 239,98)  med ovalitet på 0,10.
 
Veivlager ble erstattet med nye da gjennombrudd av nickeldam var tilstede, samt at driftstimer og lagerspenn tilsa dette.
Rammelager var av type 7 mm og fremdeles godt egnet til fortsatt bruk. Lager var som foto indikerer i meget god stand uten overflate deformasjoner av noen art. Dette tatt i betraktning av 48 000 timer driftstid.
 
Veiv og rammelagertapper, innsug/eksos + brennstoff kammer var også i meget god forfattning. Det tyder på at QMI Metall Behandling har hatt en positiv innvirkning på motor og driften disse 4,5 år som prosjektet har pågått,og som er blitt oppfulgt  av Rederi og undertegnede.
 
Motor ble igjen behandlet med ICE Metall Behandling for skipets avgang Kopervik. Det opplyses fra Rederiet at skipet har øket sin hastighet med 0,5 n.m.
                                               
                                                                 Jan Thorkelsen
                                                                  Maritim Teknikk

AUX.ENG.No.1 NEW ADDITIVES TEST RECORD (old oil / new oil)
ENGINE PERFORMANCE AT 80 % LOAD 29.06.03 / 07.07.03

CLY N0.

P. MAX

EXHAUST TEMP.

F.O PUMP RACK

LOAD >>>>>>>>680/ 680 KW

1

126/120

450/435

24.0/23.5

EXH.GAS TEMP. 548*/ 544*C

2

120/118

435/435

24.0/24.0

SCAV. AIR PRES. 1.75/1.75 bar

3

121/118

445/440

23.5/24.0

TEMP. 53*/ 52*C

4

122/118

445/440

23.5/24.0

JCW TEMP. IN 73*/ 72*C

5

122/118

435/440

23.0/24.0

OUT 78*/ 76*C

6

125/120

450/450

23.5/23.5

L.O IN PRES. 5.3/ 5.0 bar

NOTE:

ENGINE RUN W/ FRESH OIL ARGINA T 30 ABOUT L.O IN TEMP. 58*/ 58 *C
1000L AND WITH 20 L PTFE METAL TREATMENT T/C L.O IN PRES. 4.6/ 4.6 bar
ADDITIVES ON THE SECOND TEST. F.O INLET PRES. 6.5/ 6.1bar

736/712

-24=-3,26%   effektøkning

E/R TEMP. >>>> 40*/ 42 *C
TOTAL RH : 6796/6872 hrs.

"Normand Prosper"

c/o SOLSTAD SHIPPING A/S
P.O.Box 130 - N-4297 Skudeneshavn Norway
Telephone +47 52 85 65 00 - Telefax +47 52 85 65 01 - Telex 42624 - SOLEX
E-mail : firmapost@solstad.telemax.no

Date   :

07.11.00

Time   :

10:51

To   :

Maritim Teknikk Myrveien 8

Telefax

52830327

Address   :

Moksheim 5542 Karmsund

Page

1 of 1

Attn.

Jan Thorkelsen

Our ref.

Thue

QMI behandling  

Motortype Caterpillar 3516  

Hjm.3 ble QMI behandlet 28.01.00 den totale gangtid var da 58044 timer.  

Motoren-ble rengjort med QMI innvendig motorvask og deretter ble oljen tilført QM1 metallbehandling.

Motoren ble ren og har holdt seg ren siden, samtidig som oljeforbruket har gått noe ned.  

Motoren hadde full overhaling utført av KMS i tidsrommet 20.05.00 - 09.06.00 total gangtid var da 60333 timer. 

Konklusjon.
QMI behandling har stor virkning på motorens innvendige renhold, samtidig som oljeforbruket synker og intervallet mellom oljeskift kan forlenges, men skal QMI ha full efekt bør behandlingen begynne tidligst mulig, helst fra dag en.
MVH
 

Mathias Thue mask.sjef


From: MBF <mbf@enter.vg>

Date: 8. august 2001 10:34

Cc:Thor Johansen <thorjoh@online.no>

Subject: QMI LEKKASJE STOPPER M/V "Berge Arrow"

Viser til telcon. Thor Johansen

Min erfaring med QMI Lekkasjestopper på styremaskin type Hydroster.

Både styremaskin og pilot systemet for denne ble behandlet med lekkasjestopper. Styremaskinen
hadde før behandling ett døgnforbruk på 14 liter.

Etter behandling ble dette redusert til 3 liter / 24 hr. og har holdt seg der. Det meste av lekkasjen
her kom fra ett langsgående sår i ett av stemplene.

Pilot systemet hadde ett forbruk på ca 5 liter i uka før behandling og her ble systemet helt tett for
 lekkasje.

Det ble ikke observert noen problemer med systemene etter behandlingen og heller ingen
avleiringer/tette kanaler i solenoid ventiler på pilot systemet.

Lekasjestopperen holder seg tyntflytende og tetter ikke igjen noen kanaler i systemet, dvs den
koagulerer ikke på samme måte som radiatortetter / (kanel).

Så for oss var QMI behandlingen til god hjelp da vi hadde pålegg fra DNV pga. stor lekkasje på
styremaskinen før behandlingen, noe som ble slettet etter behandling.

mvh
Tormod Madsen
Chief Engineer

 


Hei Thor,
Dette er siste nytt fra Aurora.. god helg fra Ove BSMO
Good Afternoon

Please find attached files w/performance of ME PS & SB done at 18-03-2004
time 11:30.During checked inj. v/vs No.7, 11 on ME PS. in Rostock at13.03.04
( due to working hours) we found piston, cyl. liner & cyl. head clean and
shining with only very slight carbon deposits on cyl head.
At 17.03.2004 in Rostock we rcvd. ME T/CH impeller after reconditioned.

Brgds
C/E Aurora
Pilch Z.
 


 

ENGINE TEST DATA BEFORE  / AFTER QMI / ICE LUBE PTFE TREATMENT

 

MAIN ENGINE TYPE:        SULTZER Zv 40/48

                                               Total Cyl volume: 964,8 Ltrs

                                               Total running hours:                      hours

                                               Hours since last overhaul:                    hours

                                               Max Power:  10.400 BHP

                                               Revolution: 530 RPM

                                               Type of Turbo Charger: VTR 400

                                               Quantity of Circulating System Lube Oil:                      ltrs.

                                               Type of Fuel:                                   

                                               Gravity:                                        

                                               Sulphur:                               

                                               Viscosity:                             

 

MAIN ENGINE LOADED TO:  (LOAD INDICATOR)  AT                          RPM FOLLOWING PARAMETERS NOTED:

CYLINDER NO.:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

EXHAUST TEMP C0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FUEL RACK IN mm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TURBO CHARGER PS.  CHARGING AIR PRESS.:           BAR.        C0 TEMP. 

TURBO CHARGER SB   CHARGING AIR PRESS.:          BAR.        C0 TEMP.

REVOLUTION PS  TURBOCHARGER:                        RPM

REVOLUTION SB  TURBOCHARGER:                       RPM

M. E. SYSTEM OIL TEMP BEFORE COOLER:                       C0   AFTER COOLER:               C0        

M. E. FRESH  WATER TEMP  BEFORE COOLER:            C0    AFTER COOLER:              C0   

ENGINE ROOM TEMP.:             C0        SEA WATER TEMP.:             C0  

FUEL CUNSUMPTION:                           LTR. LUBE OIL CUNSUMPTION :                      LTR.                       

REDUCTION GEAR:

            Gear Oil Pressure:                  bar

            Gear Oil Temp. Before Cooler:             C0     After Cooler:             C0  

 

DRAUGHT  FORE/ AFT:                      /                     

 

VESSEL SPEED:                   KNOTS

 

WIND AND SEA:                                                                                                                                                                                                                                                                                        

NOTES:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

 

AUX. ENGINE TEST DATA BEFORE  / AFTER QMI / ICE LUBE PTFE TREATMENT

 

AUX. ENGINE NO.:           

AUX. ENGINE TYPE:        SULTZER ASL 25/30

                                               Total Cyl volume: 88,35 Ltrs

                                               Total running hours:                      hours

                                               Hours since last overhaul:                    hours

                                               Max Power: 1100 HP

                                               Revolution: 750 RPM

                                               Type of Turbo Charger: VTR 400

                                               Quantity of Circulating System Lube Oil:  500 ltrs.

                                               Type of Fuel:                                   

                                               Gravity:                                        

                                               Sulphur:                               

                                               Viscosity:                             

 

AUX.  ENGINE LOADED TO:                  KW  AND FOLLOWING PARAMETERS NOTED:

CYLINDER NO.:

1

2

3

4

5

6

EXHAUST TEMP C0

 

 

 

 

 

 

FUEL RACK IN mm

 

 

 

 

 

 

 

TURBO CHARGER  CHARGING AIR PRESS.:               BAR.            C0 TEMP. 

REVOLUTION  TURBOCHARGER:                       RPM

AUX. SYSTEM OIL TEMP BEFORE COOLER:                       C0   AFTER COOLER:               C0        

AUX. FRESH  WATER TEMP  BEFORE COOLER:             C0    AFTER COOLER:               C0   

ENGINE ROOM TEMP.:             C0        SEA WATER TEMP.:             C0  

FUEL CUNSUMPTION:                            LTR. LUBE OIL CUNSUMPTION :                      LTR.                                  

NOTES:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

                                                                                                                                                                                                                                                                                                             


Trinn-1

        Før man utfører innvendig motorvask, må følgende instruksjon følges:

     1)     Start motoren. Motoren kjøres til oppnådd arbeidstemperatur

2)     Belast motoren oppimot max last, minimum 80%. Når temperaturer og trykk er stabile,

må diesel motoren holdes med konstant last uten variasjon. Dette er svært viktig

3)      Les av og noter følgende parametere: - eksostemperatur hver cylinder

    - fuel pumpe index (rack) hver sylinder

                                                       - motorens belastning (kW på tavle)

                                                       - rpm av diesel motor og turbochargere

                                                       - smørolje trykk/temp før og etter kjøler

                                                       - kjøle vanns trykk/temp før og etter kjøler

                                                       - maskinroms temperatur

                                                       - spyleluft trykk/temp på hver rekke

                                                       - sjøvanns temperatur 

Meget viktig:  NÅR OVERSTÅENDE PARAMETERE AVLESES MÅ MOTOREN

                             HA KONSTANT STABIL BELASTING.       
         
 Første trinn er utført. Dataene skal brukes som referanse etter utført ”QMI PTFE” behandling. 

                                                                       Trinn-2 

                                                           INNVENDIG MOTORVASK

            1)  Start motoren. La motoren gå på tomgang inntil oppnådd stabil smørolje temperatur

2)  Tapp ned smøroljenivået på motor til minimum merket på peilestaven (motoren går på tomgang)

3)  Doser  ”QMI Innvendig Motorvask” til motorens veivrom

4)  La motoren gå på tomgang i ca 60 minutter

5)  Stopp motoren

6)  Tapp ned umiddelbart all olje fra motorens veivrom

7)  Kjølere, filterhus m.m  dreneres umiddelbart for olje

8)  Silplater i bunn av veivhus åpnes for inspeksjon. Om nødvendig må oljetroen rengjøres

9)  Sm.o filtere rengjøres. Dersom motoren har engangs sm.o finfilter må de skiftes

INNVENDIG MOTORVASK ER FULLFØRT

                                                         Trinn-3 

QMI PTFE MOTORBEHANDLING

 1)      Fyll opp motorens oljetro med ny olje til miniums merket på peilepinnen

2)      Plast kanner som inneholder qmi ptfe treatment, ristes grundig

3)      Topp opp sm.o filterhus med Qmi ptfe treatment. Om nødvendig kan oljebeholder montert

til filterhus også benyttes. Total mengde QMI doseres.

4)      Se til at dreneringer er stengt. Påse at alt er montert som før.

5)      Start motoren.

6)      Luftfilter segment på begge turbochargere løsnes, men bare slik at fri tilgang til kompressorhjulet er synlig.

7)      Doser 1 liter Qmi ptfe topp treatment til hver av de 2 turbochargere. Total 2 ltr

Til dette benyttes Qmi trykkluftsprøyte eller en geidesprøyte. Etter dosering festes

filterelementene.      

8)      La motoren gå på tomgang til stabile temperaturer er oppnådd

9)      Motoren kan nå pålegges last etter behov

10)  Kjør motoren med last etter behov i ca 4-6 timer. Motorens samtlige friksjonsflater

er nå belagt med et mikrobelegg av QMI PTFE.

 

Meget viktig: VED FØRSTE ANLEDNING, UTFØR NØYAKTIG SOM I TRINN-1
            QMI PTFE MOTORBEHANDLING ER FULLFØRT.

 


 

TUNGOLJE SEPARATORER

Har erfart følgende:

Pga. for høy egenvekt på levert Tungolje med egenvekt på over 0.91 og separatorer type: Alfa Laval med max separering av egenvekt på 0,91 med vannlås, var vi nødt til å kjøre separatorene som klarefikatorer.

Vi rengjorde begge separatorene før oppstart og behandlet separator no.1 innvendig med QMI Fett og QMI spray.

 

Separatorene ble så kjørt i paralell: Etter 2 døgn fikk vi alarm og problemer med separator no.2

Begge separatorene ble da åpnet. Separator no.2 var full/tett med skitt og det ble brukt 4 timer arbeid med rengjøring.

Separator no. 1 var ren innvendig og kunne gått mange timer til før rengjøring.

Begge separatorene ble så behandlet og virket problemfritt i lengre tid.

Resultat av QMI behandlingen: Besparelse av utlegg til pakninger etc. og tidsbesparelse av rengjøring.

Hit Counter